Klik venligst
ÖSTERGÖTLAND 2020-9-2 KL. 08:17

Bankkunder utsatta för bedrägeriförsök

Av Carolina Fransson

VADSTENA. Vadstena Sparbank har fått kännedom om att många av deras kunder just nu blir uppringda av bedragare.

Bankkunder utsatta för bedrägeriförsök
Bedragarna säger att kunden inte svarat på mail som är akut avseende bankdosan. De vill på detta vis komma åt koder från inloggningsdosan till internetbanken eller att man loggar in med Mobilt BankID. Foto: Pixabay

– De 20-tal kunder som ringt oss på banken och berättat att de utsatts för bedrägeriförsök är framför allt Vadstenabor, och de är dessutom äldre personer. Sannolikt har många fler blivit uppringda av bedragare än de som kontaktat oss. Vi har informerat Motalapolisen och varnat för det här tillvägagångssättet, säger Mikael Engdahl, vd för Vadstena Sparbank i en kommentar.

BANKEN SKRIVER i ett pressmeddelande att bedragare ringer upp och påstår att de är från banken, och meddelar att kunden inte svarat på mejl som är akut avseende bankdosan. Vid detta tillfälle ber de kunden att bekräfta eller uppdatera sin dosa genom BankId. Bedragarna vill på detta vis komma åt koder från inloggningsdosan till internetbanken eller att man loggar in med Mobilt BankID.
– Allt handlar om att bedragaren vill få kunden att logga in på sin internet- eller mobilbank. Men hur trovärdiga historierna än verkar så är det bara bluff. Banken ringer aldrig upp och ställer frågor om kundens koder eller ber kunden att logga in. Aldrig någonsin, säger Mikael Engdahl.

PÅ STARTSIDAN JUST NU