Det är viktigt att vi syns
Av Mia Karlsvärd
MOTALA Vi behöver framtidstro, och det finns i vackra saker, det säger glaskonstnären Annette Alsiö. En av många konstnärer som öppnar upp sin ateljé i samband med Norra Vätterns konstrunda.
Annette Alsiö hälsar hälsar välkommen till konstrundan. Foto: Mia Karlsvärd
1975. Det var året när Annette Alsiös konstnärsbana tog sin början. Hon berättar att hon då var en nyfiken och glad 17-åring och fick av en händelse veta att det fanns en utbildning i Orrefors.
– Där fick jag en av världens bästa utbildningar i glasformgivning. Skolan var mer känd utomlands än här, berättar Annette Alsiö.
Efter utbildningen på Orrefors bar det i väg till England. I hård konkurrens med andra nyutbildade glaskonstnärer var Annette Alsiö den som fick den åtråvärda praktikplatsen i London. Där tillbringande hon en tid i Londons hetaste konstkretsar.
– Därefter sökte jag, och kom in på konstskolan som är Englands motsvarighet till Sveriges Konstfack.
Hon hann också med i sin strävan att bli en riktigt duktig glaskonstnär, en praktikperiod i USA. Efter en lång period med skapande utomlands kom hon hem till Sverige igen 1982.
– Jag har alltid varit inställd på att blåsa mitt glas själv. Det blev därför först en hytta i Askersund. Därefter i Hammar, men där höll jag på att jobba ihjäl mig, berättar Annette Alsiö.
Sedan dess har hon i stället hyrt in sig dagsvis i olika glashyttor.
– Man hamnar ibland i ett vägskäl, och mitt vägskäl var att gå över från att kombinera produktion och konstverk till att enbart ägna mig åt det konstnärliga. Man måste någonstans bestämma sig.
Hon menar på att det är lätt att man annars blir en slav under produktionen för att kunna betala räkningarna.
Vi går runt i hennes ateljé och tittar på hennes verk. De strålar av färg och härliga former.
– Jag har mitt hjärta i det varma mjuka härliga glaset, säger hon och lyfter upp ett runt färgglatt runt glasverk. Liknande de verk hon precis sålt till Göteborgs kommun, där hon precis avslutat en utställning.
Hon kom till Motala för 7 år sedan.
– Eller rättare sagt till Motala verkstad. Det är ett otroligt fint sammanhang här i verkstan med K-ringen, att ha vänner och kollegor omkring mig och att ändå kunna jobba i lugn och ro.
Hon tycker att konstrundan Norra Vättern är ett välorganiserat arrangemang.
– Det här är en bra konstrunda. Det är folkbildning på högsta nivå.
Hur menar du då?– Rundan är välkänd och den är kravlös. Man får här möta konstnären. Det är viktigt att visa oss, att vi syns, det här är ett viktigt evenemang för detta. Jag har också sett genom åren hur besökarna vågar mer nu, de vågar köpa verk de vill ha.
Hon berättar att medlemmarna i Norra Vätterns konstföreningen också bjuder in gästkonstnärer.
– Det skapar ytterligare möten, och det gör att rundan inte stagnerar, menar hon.
Annettes gäst i år är Helen Backlund. Konstnär från Dalsland som arbetar med måleri och collage.
Vi fortsätter att titta på de verk som Annette skapat. Allt är ännu inte på plats inför konstrundan. En del ska hon hämta från de separatutställningar hon precis haft i Göteborg och Stockholm.
– Färgen är mitt livsintresse. Jag jobbat medvetet med färg, det är framtidshopp och livsgnista. Det behöver vi idag, säger Annette Alsiö.
MIA KARLSVÄRDAnnette Alsiö har börjat förbereda inför konstrundan. Foto: Mia Karlsvärd
Annette Alsiö hälsar hälsar välkommen till konstrundan. Foto: Mia Karlsvärd