Östgötatidningen nominerad i prestigefylld tävling
Av Mia Karlsvärd
SVERIGE Östgötatidningen är nominerad i två kategorier i tävlingen ”Årets Gratistidning” 2023.
Åsa Brage, ägare och ansvarig utgivare, Östgötatidningen. Foto: Mia Karlsvärd
Tävlingen ”Årets Gratistidning” syftar till att stimulera och utveckla Sveriges alla gratistidningar och tävlingen är inne på sitt 17:e år. Tävlingen är öppen för medlemmar i Gratistidningarnas branschorganisation och numera skickar merparten av Sveriges gratistidningar in bidrag som visar höjdpunkter från det gångna året.
Tävlingen är indelad i fyra kategorier. lokal journalistik, marknad, upplevelsen och årets gratistidning.
Östgötatidningen är hittills nominerade i två kategorier. Årets annonskampanj och årets digitala satsning.
"Östgötatidningens employer branding kampanj för företaget Swedex, skapar bilden av en intressant och mångsidig arbetsgivare” skriver juryn i motiveringen till ”årets annonskampanj”. Ansvariga för den annonskampanjen är Åsa Brage och Mirre Olsson.
– Jag är jätteglad. Det känns kul att vi genom en bra kampanj kan stärka kundens profil och varumärke. I annonsen har vi berättat om företaget på ett mer nära sätt, säger Åsa Brage, ägare och ansvarig utgivare, Östgötatidningen.
Nomineringen i klassen ”digital satsning” där redaktionen ansvarar för inläggen där lyder motiveringen så här: ”Genom ett smart och välriktat fokus i bland annat sociala medier har Östgötatidningen lyckats öka andelen följare med 25%”. Ansvariga för detta är Mia Karlsvärd, Sara Anderberg och Åsa Brage.
Åsa Brage säger att redaktionens satsning på att dela e-tidningen i olika lokala facebookgrupper har stärkt Östgötatidningens position.
– Vi har fått betydligt fler följare. Det innebär att vi har en ökning av personer som läser Östgötatidningen och vi når nya målgrupper. Vi har tydligt märkt att fler söker sig till Östgötatidningen både som papperstidning, e-tidning, och att fler och fler av våra läsare nu laddar ner ÖT-appen, säger hon.
MIA KARLSVÄRD