Klik venligst
VADSTENA 2020-11-16 KL. 19:22

Vadstena näst bäst i landet: "Vårt signum är en bra skola"

Av Anton Rimstedt

VADSTENA. Vadstena är Sveriges näst bästa skolkommun, enligt Lärarförbundets årliga rankning av alla landets kommuner. Resurser till undervisningen, utbildade lärare och andel barn i förskola är några av de kriterier som lyfter upp Vadstena på en andraplats.

Vadstena näst bäst i landet:
Vadstenas utbildningschef Johan Wernström vaknade upp med ett leende till nyheten förra veckan. Foto: Privat.

Kommunens bildningschef Johan Wernström vaknade tisdagen den 10 november upp till beskedet att hans kommun endast är slagna av Övertorneå i Lärarförbundets årliga rankning.

– Vi har en god resurstilldelning, en hög lärartäthet och en hög andel behöriga lärare. Det är fundamentet för att ha goda förutsättningar att ge en bra utbildning till våra barn och unga, säger Johan Wernström med mycket glädje och stolthet i rösten.

Lärarförbundet har rankat kommunerna baserat på tio kriterier, där Vadstena har höga placeringar på resurser till undervisningen (4), utbildade lärare (11) och andel barn i förskola (3). Kommunen ligger också relativt högt i andel godkända elever (29) och lärarlöner (32). Rankningen och index bygger på förbundets egna undersökningar, statistik från SCB och Skolverket.

– Framför allt var det väldigt positivt att vi ligger trea på andel placerade barn i förskolan. Det är en viktig grund, att de flesta barn i Vadstena kommun går i förskolan och får lika förutsättningar, säger Johan Wernström och fortsätter:

– Förskolan är första steget i utbildningssystemet numera och det är där grunden läggs för en bra ingång i grundskolan.

Johan Parmbäck är rektor på lågstadieskolan S:t Persskolan, dit barnen i förskolan kommer när det är dags att börja förskoleklass.

– Det påverkar massor att de redan har kommit in i ett sammanhang och fungerar i grupp och så vidare. På förskolan gör de grovjobbet till det som vi kan göra i skolan sedan, säger Johan Parmbäck.

– Sedan kommer kvittot när vi får fina meritvärden i årskurs nio sen, lägger skolchefen Johan Wernström till.

Men vad är då förklaringen till Vadstenas framgång?
Johan Wernström beskriver en tydlig styrkedja i Vadstena kommun när det kommer till utbildning. Från politiken via honom själv som förvaltningschef till rektorer och lärare.

– Den kedjan är väldigt smidig i Vadstena. Alla nivåer pratar med varandra om vart vi ska, säger Johan Wernström.

Johan Parmbäck är inne på samma linje.

– I grunden tror jag att det beror på att vi har en väldigt bra skolkultur i Vadstena. Det finns en likvärdighet från förskolan till årskurs nio, säger rektorn.

Johan Wernström vill ge också politikerna i Vadstena en eloge.

– Tack vare politiska satsningar genom åren har vi fått utrymme att utveckla skolan här. Det har genom åren satsats extra medel på skolan, vilket bland annat resluterat i att lärarlönerna i Vadstena ligger sett till rikssnittet relativt högt. Vårt signum är att vi ska ha en bra skola här.

Vad betyder en sån här utnämning för ert framtida arbete?

– En hel del tror jag. Om man står i valet och kvalet om man ska flytta till Vadstena så kan vi garantera en chans till alla för att vi har ett bra skolsystem i Vadstena.

Johan Wernström tror också att andraplaceringen kan innebära att kommunen är attraktiv för kompetenta lärare.

– Det är en förmån att få jobba i Vadstena.

Förra året slutade Vadstena på plats 14 på Lärarförbundets rankning. I år är man alltså endast slagna av Övertorneå. Trea på årets lista är Vilhelmina, följt av Arvidsjaur på fjärde plats och Ovanåker som femma.

Hur gick det då för de andra kommunerna i vårt bevakningsområde? Boxholm hittar vi på en relativt fin 42.a plats, Motala på plats 83, Mjölby 111 och Ödeshög 134.

Anton Rimstedt








PÅ STARTSIDAN JUST NU