Klik venligst
ÖSTERGÖTLAND 2020-6-9 KL. 07:58

Fler östgötar använder digitala vårdtjänster

Av Carolina Fransson

ÖSTERGÖTLAND. Intresset för att använda digitala vårdtjänster ökar. Under årets första månader tiodubblades det, enligt en sammanställning från Sveriges Kommuner och Regioner. De digitala vårdtjänsterna har också utvecklats under den pågående pandemin.

Fler östgötar använder digitala vårdtjänster
Vårdcentralen Mjölby har digitala vårdmöten. Foto: Arkiv

Under coronapandemin har Region Östergötland vidareutvecklat olika digitala tjänster som till exempel den digitala vårdcentralen. Det innebär att alla vårdcentraler, rehabverksamheter och sjukhusmottagningar kommer att kunna erbjuda digitala möten i appen Din vård.
– Alla, oavsett vilken vårdcentral man tillhör eller var man bor, kan höra av sig till den digitala vårdcentralen. Det kan man göra om man har bekymmer som man inte tror att man behöver något fysiskt besök för såsom lindriga besvär som till exempel förkylning, hosta, hudbesvär, allergi, ögoninflammation eller urinvägsbesvär hos kvinnor. Du kan få rådgivning, en medicinsk bedömning och akut receptförnyelse. Man bokar tid och får en bedömning av digitala vårdcentralen via appen Din vård, förklarar Lotta Saleteg Falk, e-hälsostrateg i Region Östergötland.

MAN HAR OCKSÅ möjlighet att träffa en fysioterapeut via den digitala vårdcentralen. De kan hjälpa till med nytillkommen smärta i rygg, nacke, axel, armbåge, knä och fot. Varje vårdcentral ska också på sikt kunna ha digitala möten. Några vårdcentraler är redan i gång med det, i västra länsdelen är det Vårdcentralen Lyckorna i Motala, Vårdcentralen Borensberg, Vårdcentralen Boxholm, Vårdcentralen Brinken i Motala och Vårdcentralen Mjölby.
Östgötar som är i medelåldern och yngre vänder sig i första hand till den digitala vårdcentralen. Nu under coronapandemin har också fler äldre nyttjat digitala vårdtjänster generellt.
– När det gäller de nya tjänsterna, där man kommer överens om ett digitalt besök via vårdcentralen, sjukhusmottagning eller på rehabverksamheten, är det för tidigt att göra någon utvärdering då vi började att införa det i större skala i april. Det är vår ambition att allt fler patienter ska kunna erbjudas digitala möten. Vissa uppföljningar behöver man inte åka in och ha ett fysiskt besök för, säger Lotta Saleteg Falk.

FLER ÄN VANLIGT har besökt 1177.se under våren. En vanlig månad besöker cirka 25 000- 30 000 östgötar 1177. Under mars hade sidan en jättetopp på cirka 43 000 besökare. De digitala tjänster som östgötarna använder i första hand via 1177.se är förnyelse av recept eller att fylla i att man vill bli kontaktad eller uppringd av sjukvårdspersonal. Det finns nationella planer på att vidareutveckla 1177.se.
– Den utveckling som ligger närmast är att du som patient ska kunna kontakta vården på digital väg utan att behöva passa telefontider eller sitta i kö till sjukvårdsupplysningen och vårdcentralen. Du får svara på ett antal frågor kopplade till din sökorsak och hänvisas vidare efter det, säger hon.
De digitala vårdtjänsterna utvecklas hela tiden.
– De digitala tjänsterna för stöd och behandlingsprogram, som till exempel kognitiv beteendeterapi, artrosskolan, rökavvänjning med mera skulle kunna utvecklas mer, med allt fler program. Egenmonitorering, där patienter med vissa sjukdomar utför provtagningar själva i hemmet såsom vikt, kontroll av syresättning, blodtryck med mera och där vården ser provresultatet, är ett annat exempel på något man vidareutvecklar, säger Lotta Saleteg Falk.

PÅ STARTSIDAN JUST NU