Glada bondens mejeri satsar på framtiden
Av Sara Anderberg
BOXHOLM Ett gediget hantverk ska garantera att Glada bondens mejeri i Boxholm ska lyckas att driva företaget mot vinst såväl i Sverige som utomlands. Det handlar helt enkelt om att göra likadana ostar som man alltid har gjort på orten, om än under annat varumärke.
Produktionschefen Mattias Hektor bland ostarna. Foto: Mia Karlsvärd
Striderna med Arla är äntligen över. Glada bondens mejeri fick ge upp striden om namnet men vann den andra som handlade om inventarier.
Nu kan man fokusera helt på att lyckas med företaget som det ser ut i dag.
Fokuserad på uppdraget är inte minst arbetande styrelseordföranden Anders Birgersson och produktionschefen Mattias Hektor som tar emot och berättar om företaget, vad som skett och om framtiden.
–Det är skönt att tvisterna är över. Vi har haft en tuff start, säger Anders Birgersson.
–Men något gott som det ändå förde med sig var att vi fick mycket mediautrymme och det har förstås gynnat oss.
Duon talar också mycket om stoltheten över att göra ostar av hög kvalitet som man hoppas ska bli kända hos den stora allmänheten, både i Sverige och kanske utomlands.
I dag är det 70 delägare i den ekonomiska föreningen bakom aktiebolaget. Cirka 40 personer gick in med pengar efter en nyemission och garanterade därmed att mejeriet skulle överleva och kunna ysta vidare.
–Vi gör egentligen samma ostar som tidigare, säger Anders Birgersson.
I dag har företaget åtta anställda, plus styrelseordföranden. Personerna jobbar i förlängda dagskift av den enkla anledningen att det går åt tolv timmar på en dag för att göra ost och då måste man sprida ut timmarna.
Mattias Hektor lämnade företaget kort efter att Arla annonserade flytten. Han ombads senare komma tillbaka och återvände med mycket viktig erfarenhet. Fler anställda är kvar i företaget och det garanterar att man kan göra ost på samma sätt som man alltid har gjort och åstadkomma samma smaker.
–Det är hantverket som gör smaken och det är en invecklad process, säger Mattias Hektor och fortsätter:
–Vi använder 12 500 liter mjölk om dagen och gör 2 600 ostar om dagen.
För att göra ost går det åt mjölk, löpe och bruksyrakult.
–Och de tre viktigaste delarna i processen är temperatur, tid och ph, säger Mattias Hektor.
Företagets ambition är att gå med vinst på en tillverkningsnivå som ligger på hälften av vad man gjorde under Arlatiden.
–Vi började fel och hade för mycket ost i lager, av fel sort, säger Anders Birgersson.
Nu ligger man på en produktionsnivå som fungerar men det krävs fortfarande att Glada bonden gör sitt varumärke mera känt och framför allt efterfrågat för att företaget ska bära sig i framtiden.
–Vi är i ett uppbyggnadsläge nu med marknadsföring, säger Anders Birgersson.
I Sverige är ost förhållandevis billigt och svenskarna är, enligt vår duo på Boxholmsmejeriet, lite bortskämnda med dessa låga priser i kombination med hög kvalitet.
–Och just vår ost är kanske för stor för Sverige, säger Anders Birgersson och berättar att man hoppas på en satsning utanför landets gränser.
Fast man har inte gett upp om Sverige. Bara fler får smaka är man säker på framgång. Det finns förutsättningar för det eftersom man har avtal med Dagab, Willys, Hemköp, City Gross, Ica, Lidl och Gekås.
Nu handlar det om att få kunderna att välja rätt ostpaket i butiken. I den egna butiken i Boxholm går det bara att välja rätt, sett ur mejeriets perspektiv. Extra öppet i Glada Bondens egen fabriksbutik i sommar ska garantera att den lokala befolkningen och genomresande ska få upp smaklökarna för osten.
SARA ANDERBERGAnders Birgersson är styrelseordförande för Glada bondens mejeri. Foto: Mia Karlsvärd
Verksamheten är i full gång på Glada bonden. Foto: Mia Karlsvärd