Klik venligst
BOXHOLM 2024-11-19 KL. 19:50

Världspremiär i Boxholm: ”Väldigt intressant”

Av Elin Elderud

BOXHOLM Den ser ut som en vanlig bandvagn där den står i skogskanten vid Sjögarpesjön utanför Boxholm. Men det är faktiskt en världsnyhet, den första elektrifierade bandvagnen.

Världspremiär i Boxholm: ”Väldigt intressant”
Stefan Larsson kör premiärturen med den nya eldrivna bandvagnen. Om bara några år kommer det finnas fler liknande fordon i Vattenfalls fordonsflotta.

BOXHOLM Den ser ut som en vanlig bandvagn där den står i skogskanten vid Sjögarpesjön utanför Boxholm. Men det är faktiskt en världsnyhet, den första elektrifierade bandvagnen.
– Med den här kommer vi nå målet med en fossilfri fordonsflotta till år 2030, säger Peter Söderström innovationschef på Vattenfall eldistribution.
Bandvagnen rullar iväg, mycket tyst, upp över en kulle och försvinner ut i terrängen.
Just arbetsförhållandena i vagnen blir betydligt bättre för de som jobbar i den. En bullrig miljö kommer bli betydligt tystare med den eldrivna fordonen när de kommer tas i bruk.

Erik Nolberger, fordonschef på Vattenfall services menar att tiden var mogen för omställningen till el.
– Vi har andra fordon som är eldrivna och vi kände att det var läge för att titta på bandvagnarna och deras omställning, säger han.

Ombyggnaden har Vattenfall själva gjort och det ligger många timmar bakom konverteringen.
– Det går inte köpa en eldriven bandvagn utan här har vi utvecklat och byggt om en bandvagn som vi redan hade, säger Erik Nolberger.

Vagnarna används i otillgänglig terräng när el-ledningar ska byggas eller byggas om. De tar sig lätt fram utan att påverka marken.

Pontus Karlsson är teknisk projektledare på Vattenfall. Han lutar sig in i förarhytten och visar och beskriver batteripaket och motorn.
– Nu ska vi testa, förbättra och utveckla den. Det här är en prototyp och under resten av hösten och vintern kommer vi genomföra tester.
Pontus Karlsson ser också andra användningsområden.
– När man ser kapaciteten den här maskinen har, så ser man att det finns fler användningsområden. Jag tänker bland annat på beredskap, batterikapaciteten i några eldrivna bandvagnar kan driva en stadsdel vid behov. Det är väldigt intressant.

Att lyckas ställa om fordonsflottan ställer stora krav menar innovationschef på Vattenfall eldistribution, Peter Söderström.
– Vi tycker att vi har hittat lösningar för även tuffa utmaningar, säger han.

Företaget har en fordonsflotta på runt 3500 fordon varav ett hundratal bandvagnar. Målet är en fossilfri flotta senast 2030.

Bandvagnen kommer tillbaka efter premiärturen och Stefan Larsson som är bandvagnsförare är nöjd.
– Det är roligt att köra den och jag tror att det kommer komma fler, säger han.
ELIN ELDERUD


PÅ STARTSIDAN JUST NU