Linnefors – förlaget som drivs från köksbordet
Av Elin Elderud
BOXHOLM I den gamla kvarnmiljön vid Linnefors utanför Strålsnäs finns Linnefors förlag. Det finns faktiskt hemma hos Jan och Karin Holmbom som grundade det 2011 när de skulle ge ut egna böcker.
Karin och Jan Holmbom driver sitt förlag hemifrån huset i Linnefors som också fått ge sitt namn till förlaget. Foto: Elin Elderud
Det är ett stort rött hus precis invid Svartån. Här bodde kvarnmästaren förr i tiden. Karin och Jan träffades när de studerade och hamnade, högst tillfälligt trodde de, i huset i Linnefors.
– Jag kom inte in på Dramatens scenskola, jag blev så besviken så jag sökte mig vidare och läste ekonomi, blev systemvetare. För att studera något roligt läste jag konsthistoria och där träffade jag Karin. Hon pluggade egentligen kulturvetenskap men bröt av med konsthistoria, säger Jan medan han ställer fram kaffekoppar på köksbordet.
Just där vid köksbordet sker mycket av arbetet med förlaget. De har inget annat kontor och skjuter in tid i förlaget när det passar parets andra jobb. Förlaget är deras gemensamma och det började med att de gav ut sina egna böcker.
– Det började med att jag ville ge ut en bok. Jag kände att jag ville lära mig processen, jag hade tidigare jobbat mycket med programvaror men annars kunde jag inget. Framför allt var det väldigt kul, säger Jan.
– Jag har läst kurser i kreativt skrivande, skrev fabler, noveller och blev publicerad i bland annat facktidningar, säger Karin.
De insåg att de kunde erbjuda sina tjänster till andra.
– Det man slarvig i början kallade för hybridförlag kallar vi i dag för uppdragsutgivning, säger Jan.
– Vi är väldigt tydliga och transparenta med vad vi erbjuder, säger Karin.
Varje bokutgivning är ett samarbete, författarna är de som står för försäljningen och förlaget erbjuder sina kanaler och plattformar.
– Vår ambition är att varje bok vi ger ut ska kännas äkta, genomarbetad och personlig, säger Jan och fortsätter:
– Affärsidén är att vi trycker 300 böcker och tar ett skäligt pris. När författaren har sålt ungefär hälften har denne nått break-even i sitt hobbyprojekt och resten är vinst. För att bedöma hur många böcker man kan sälja som författare kan man titta i sitt eget nätverk.
En del författare säljer mycket mer och en del når ut på ljudboksmarknaden.
– Det finns de som sitter och dammsuger marknaden och plockar böcker till ljudböcker. Våra författare äger sin förlagsrätt så det står dem fritt, säger Jan.
Böckerna de har gett ut genom åren har en stor bredd. Det är feelgood, släkthistorier, deckare och barnböcker.
– Det är kul att hjälpa dem som har gjort en bok och att se dem kunna ge ut sin bok, det är häftigt faktiskt, säger Karin.
– Vi anpassar lite hur vi jobbar, arbetstid och fritid kan flyta ihop ganska mycket. Vi kan inte hålla reda på vad som är vad. Men det passar oss utmärkt.
Jan lägger en stor hög med böcker på köksbordet och säger:
– Det är böcker om transportforskning, spänningsromaner, livsöden och en bok om möten med personer med intellektuell funktionsnedsättning, IF.
– Det är så roligt att få ge ut denna, vi har ett barn med IF så den berör oss och den har sålt jättebra, säger Karin.
Sedan starten har förlaget vuxit och nu är det dags att satsa mer på det.
– Vi har egentligen aldrig marknadsfört oss. Vi finns sällan med på bokmässor. Nu har vi fått in en ny kategori, de populärvetenskapliga kanske vi kan kalla det. Det är författare som jobbar i projekt med projektpengar och som vill publicera ett material. Det finns intresse för böckerna, till exempel som kurslitteratur, förklarar Karin.
– Jag har funderat på vad som kan hända med förlaget om vi lägger mer tid på det och kanske nischar oss. Ett mål vi har är att gå från tio titlar till 30 titlar per år, säger Jan.