Vadstena näst bäst i landet även i år
Av Carolina Fransson
VADSTENA. Vadstena behåller sin topplacering från förra året som den näst bästa skolkommunen i landet och den bästa i Östergötland när Lärarförbundet rankar landets skolkommuner.
Så här såg det ut förra året när personal från Sankt Persskolan förklarade Vadstena kommuns skolframgångsrecept. Succén fortsätter alltså även i år. Foto: Anton Rimstedt/Arkiv.
Sveriges bästa skolkommun har i år utsetts för 20:e året. Bäst i år är, liksom förra året, Övertorneå. På andra plats kommer Vadstena. Rankningen baseras på tio kategorier. Det är resurser till undervisningen, utbildade lärare, lärartäthet, friska lärare, lärarlöner, kommunen som huvudman, andel barn i förskola, betygsresultat i årskurs nio, andel elever som är godkända i alla ämnen i årskurs nio och andel elever som fullföljer gymnasieutbildningen inom tre år.
De kategorier som Vadstena framförallt hamnar högt upp i är utbildade lärare, hög andel barn i förskola och resurser till undervisningen. Kommunen hamnar också ganska högt upp när det gäller andel friska lärare och lärarlöner.
– Det känns naturligtvis väldigt bra att vi återigen hamnar så högt upp. Jag tror att det beror på att vi är långsiktiga i vår planering och att vi har en gemensam syn från politiken och professionen om hur vi ska driva skolan - vi ändrar inte förutsättningarna stup i kvarten, säger Göran Fältgren (S), ordförande för Kultur och utbildningsnämnden i Vadstena.
Vad är det mer som gör att ni lyckas behålla den här topplaceringen från förra året?
– Att vi har behöriga lärare är en viktig faktor. Jag tycker man kan se en god trend att folk söker sig till Vadstena.
Hur arbetar ni vidare för att behålla den här placeringen?
– Genom att fortsätta med vårt långsiktiga arbete. Att vi behåller arbetslagsstrukturen och fortsätter med det arbetssätt vi har. Att vi jobbar vidare på den inslagna vägen med satsningar på pojkars lärande och där vi hjälper eleverna att bli bättre och sätter dem i centrum.
Vad kan ni göra för att hamna ännu högre upp i rankningen?
– Vi kan bli bättre på att följa upp hur det går för våra elever i gymnasiet. Där ligger vi lite i händerna på andra då vi inte har något eget gymnasium.
Rankningen och index bygger på förbundets egna undersökningar, statistik från SCB och Skolverket. 1 är bästa möjliga placering och 290 är lägsta möjliga.
Carolina Fransson