Klik venligst
ÖSTGÖTATIDNINGEN BUSINESS 2020-5-5 KL. 07:00

Inställda Vätternrundan – ekonomisk smäll mot Motala

Av Lotta Hofström

MOTALA. På grund av inställda Vätternrundan går Motala miste om drygt 80 miljoner kronor i turismekonomiska intäkter. Samtidigt slår coronakrisen hårt mot de drabbade näringarna. Men nu riktas blicken framåt – med hopp om ökad ”hemester” i sommar.

Inställda Vätternrundan – ekonomisk smäll mot Motala
På grund av inställda Vätternrundan går Motala miste om drygt 80 miljoner kronor i turismekonomiska intäkter. Foto: Petter Blomberg/Vätternrundan

Vätternrundan lockar drygt 30 000 cyklister och totalt runt 70 000 besökare till Motala kommun varje år.
Men inte år 2020.

I BÖRJAN AV april ställdes cykelloppet in på grund av coronaviruset.
– Värsta smällen tar restauranger, hotell, caféer och viss detaljhandel men också föreningslivet blir hårt drabbat, säger Anders Bengtson som är näringslivsstrateg i Motala kommun.

Mängder av privatpersoner är engagerade i Vätternrundan, som har runt 4000 volontärer och 80 föreningar involverade.
– Vätternrundan är ett stort maskineri. Förutom alla drabbade företag så förlorar föreningar tillsammans ett par miljoner i viktiga intäkter. Privatpersoner som hyr ut rum får dem avbokade, säger Christina Gyberg som är ordförande för Företagarna i Motala & Vadstena och jobbar på Tillväxt Motala.
Samtidigt slår coronakrisen hårt mot kommunens företag i stort, inte minst inom kultursektorn när konserter och andra kulturevenemang ställs in. Men kanske kan en ökad hemester, turistande i närområdet, rädda en del förlorade inkomster för näringslivet.

NÄR DET INTE går att resa utomlands kommer turismen inom landet naturligt att öka och bli populär och då gäller det att Motala når ut och marknadsförs som en lockande ort för så kallad hemester istället, fortsätter Christina Gyberg.
– I och med att Vätternrundan är inställd förlorar vi en möjlighet att visa upp Motala som turistort för alla cyklister och medföljare.
Därför måste vi nu satsa på att marknadsföra kommunen som en attraktiv semesterort och ett naturligt besöksmål, säger hon.
– Tillväxt Motala jobbar just nu med en kampanj för att attrahera människor att komma hit och ta del av allt fantastiskt som Motala har att erbjuda i form av natur och aktiviteter med mera. Nu gäller det att göra en kraftansträngning för att stå rustade när vi kommer ur det rådande läget, konstaterar Christina Gyberg.


NÄR DET KAN vända för drabbade branscherna är oklart, men enligt Gyberg och Bengtson är de lokala företagarna generellt bra på att lyfta blicken och se framåt. De är imponerade över hur de drabbade motalaföretagen hanterar coronakrisen; hur företagare snabbt ställer om sin verksamhet, hittar nya lösningar och nyttjar varandras personal.
– En del är väldigt hårt drabbade men det känns som att det finns en gnista och ett hopp. Jag är oerhört imponerad av företagarna och deras idéer och vilja. Företagare är av hävd kreativa människor och det märks verkligen i det här extraordinära läget, säger Christina Gyberg.
– Men många företagare är väldigt förtvivlade. Vissa ser sina livsverk gå upp i rök. Och det här leder till permitteringar, varsel och arbetslöshet, konstaterar Anders Bengtson.
Från kommunens sida har åtgärder tagits fram för att hjälpa drabbade branscher.
– Som anstånd för fakturor, efter dialog med företag kan vi skynda på leverantörsfakturor från oss. Sedan har tagit bort taxan för all upplåtelse av allmän platsmark, som torg och trottoar, för att stötta till ökad försäljning. Det är gynnsamt för dem som vill ha en uteservering, gatupratare eller ett försäljningsbord. Vi har en fortsatt livlig diskussoon med krisledningsstaben och krisledningsmämnden om fler tänkbara åtgärder, säger Anders Bengtson.

Christina Gyberg anser att de lokala företagarna har varit bra på att använda statliga och kommunala åtgärder. Och Anders Bengtson spår att Sveriges coronastrategi, att inte stänga ned samhället helt, kan vara till fördel när samhällsekonomin börjar rulla igen.
– Det kan bli så att startsträckan inte blir riktigt lika lång, säger han.

SAMTIDIGT, fortsätter han, är långt ifrån alla företag i Motala negativt påverkade av krisen. Livsmedelsbutiker, budtjänster, blom- och trädgårdsbutiker och butiker som säljer prylar för hemmafix tuffar på bra i coronatider.


"Nu gäller det att göra en kraftansträngning för att stå rustade när vi kommer ur det rådande läget", konstaterar Christina Gyberg som är ordförande för Företagarna i Motala & Vadstena och jobbar på Tillväxt Motala. Foto: Pressbild


PÅ STARTSIDAN JUST NU