Så grillar östgötarna
Av Lotta Hofström
Foto: Ica
Enligt Ica:s grillrapport menar 31 procent av östgötarna att den viktigaste faktorn vad gäller grillmat är att den är producerad i Sverige. En av tio tycker att det viktigaste är att maten är lokalt producerad.
Fler väljer hellre lokalt än ekologiskt; 78 procent föredrar lokala råvaror framför ekologiska. Sex av tio väljer i hög grad råvaror som är i säsong, vilket är högre än rikssnittet. Hela 84 procent av östgötarna uppger att de har koll på vilka livsmedel som är i säsong, vilket är högst i landet efter gotlänningarna (89%). Rikssnittet är 75 procent.
DEN FRÄMSTA orsaken till att köpa lokalproducerat är att stötta lokala lantbrukare (48%), följt av klimatskäl (42%). Tre av fyra östgötar önskar att det fanns fler lokalproducerade alternativ i deras matbutik.
Foto: Ica
Foto: Ica
ICA: Östergötlands populäraste grilltallrikGrillat fläskkött med potatis, bearnaise och grillad majs – så ser den genomsnittliga grilltallriken ut här. Fläskkött är det östgötarna helst lägger på grillen (57%) men även nöt är populärt (42%) följt av grönsaker (35%) som alltså är populärare än kyckling, hamburgare, korv, fisk och andra alternativ på grillen.
Så grillar östgötarna:• Det grillar man helst: Fläskkött (57%), nötkött (42%), grönsaker (35%).
• Topp tre tillbehör: Potatis (76%), sallad (59%), potatissallad (44%).
• Tre populäraste grönsakerna på grillen: Majs (65%), paprika (56%), svamp/champinjoner (53%).
• Populäraste såsen: Bearnaise
• Så ofta grillar östgötarna/vecka under sommarmånaderna: 1,8
• Så lång är grillsäsongen: 5,1 månader
Mest populära grillsåserna: 1. Bearnaise 60 %
2. Tzatsiki 40 %
3. Barbequesås 23 %
4. Vitlössås 20 %
Därför väljer svenskarna lokalproducerat:1. Stötta lokala lantbrukare 54 %
2. Klimatet (kortare transporter) 40% (viktigare bland unga 18-29 år: 46 %)
3. Djurhållningen / Produktionsförhållanden 28%
4. Kvaliteten 24%
Källa: ICA:s årliga grillrapport som är baserad på en undersökning genomförd av Kantar Sifo bland ett slumpmässigt och riksrepresentativt urval av 4200 respondenter som är över 18 år och som någon gång grillar.