Klik venligst
BOXHOLM 2020-5-15 KL. 09:00

"Vi har ökat två tusen procent"

Av Lotta Hofström

BOXHOLM. Flera matbutiker har växlat upp sin e-handel och hemleverans på grund av coronapandemin. "Vi har ökat två tusen procent i april mot föregående april", säger Ica-handlaren Kalle Drufva i Boxholm.


Ica-handlaren Kalle Drufva och Edwin Gustavsson packar lastbilen för hemleverens. Foto: Lotta Hofström

I kylrummet står påsarna på rad. Varor redo att levereras till kunder som, istället för att åka till matbutiken, beställer hem dem.
– Det är cirka 80 procent i riskgruppen som handlar och resten är framförallt barnfamiljer, säger Kalle Drufva.

ICA i Boxholm har erbjudit online-handel sedan 2014. När coronapandemin nådde Sverige var man därför beredd. Men för att möta behovet har personalstyrkan ökats med tre-fyra visstidsanställda som plockar och kör ut varor.
– Vi har investerat i teknisk utrustning som gör att vi kan plocka varor snabbare och i fler personer. Vi har lagt tid på att hjälpa kunder att komma igång med sin onlinehandel via telefon, säger Kalle Drufva.

MAN HAR OCKSÅ utökat sina leverenstider och områden.
– Nu kör vi även till privatkunder i Mjölby där vi tidigare bara kört till företagskunder. Vi kör också ut till Malexander, Blåvik, Strålsnäs och Sommenbygden. Många håller sig undan på sin sommarstuga, säger han.
I nuläget kostar hemlevereransen lika mycket oavsett om den körs 300 meter eller 30 kilometer, vilket gynnar kunderna på landsbygden.

KALLE DRUFVA tror att många kommer att få upp ögonen för hemleverens nu, och att det ökade intresset för online-handel därmed kommer att hänga i också efter pandemin.
– Vi ser ett kundtapp i butiken men de handlar mer online. Det är färre kunder i butiken, men när de väl handlar så handlar de mer, säger Kalle Drufva.


"Vi ser ett kundtapp i butiken men de handlar mer online", säger Ica-handlaren Kalle Drufva i Boxholm. Foto: Lotta Hofström



Många barn till äldre handlar till sina föräldrar, berättar han. Foto: Lotta Hofström


PÅ STARTSIDAN JUST NU