En mässa med stark företagsanda
Av Sara Anderberg
MOTALA Där blandades nya idéer som imponerar med gamla idéer som fortfarande håller och ett starkt intresse för företagande över huvud taget. Motala Expo blev den boost som företagare behöver och allmänheten fick se vad näringslivet erbjuder och åstadkommer.
Therese Klenfelt får håret klippt av frisören Victoria Rosenblom. Carro´s Hårverkstad vann priset för årets monter och var mycket populär bland gästerna på Motala Expo. Foto: Sara Anderberg
Motala Expo i Vätternrundan arena fylldes med utställare, företag, myndigheter och organisationer som ville visa upp sig för varandra och för allmänheten. Som vanligt gäller det att få besökare att stanna och helst bli intresserade av företaget i montern. Graphicprofile Sweden lyckades med det första och kunde därmed informera och väcka intresse.
Johan Gustafsson, som äger företaget tillsammans med Tom Jacobsson serverade glass i mängder.
– Syns man inte så finns man inte och vi valde att skapa en glasskiosk, säger han.
Det där med att synas är också vad företaget handlar om; att tillhandahålla en grafisk profil i inredning och med profilprodukter.
–Man måste vara rädd om sitt varumärke, säger Johan Gustafsson.
Det har Brunneby Musteri lyckats med. Företaget har drivits sedan 40-talet och utsågs på Motala Expo till Årets företag. Det skålade försäljningschefen Martin Golbe för, med egentillverkad dryck i muggen.
– Jag är tredje generationen. Det var min mormor och morfar, Bettina och Carl-Gösta Kjellin som startade företaget, berättar han.
– Det har alltid känts naturligt att studsa tillbaka in i företaget men det har också varit viktigt för mig att bygga på mig annan erfarenhet innan jag gjorde det. Det handlade om att få ett annat perspektiv.
Ett 80-årigt företag som har monter alldeles i närheten av framtidens företagare. Lina Wall och Lana Savarin hade monter för att visa upp sin idé som unga företagare på gymnasiet.
”Enkelt och gott” heter den kokbok som de har tagit fram. Den innehåller tips för dagens alla måltider, för frukost, brunch, lunch, middag och efterrätt.
– Men också tips och information om hållbarhet, säger Lana Savarin.
Ett annat UF-företag drivs av Seline Bergman och Anna Sandström.
– Vi har tagit fram en Moodbook, säger Seline Bergman.
Det är en bok där man ska öppna upp om sina känslor.
– Ungefär som att skriva dagbok.
– Vi kände att psykisk ohälsa behövde uppmärksammas. Man ska inte hålla inne sina känslor, säger Anna Sandström.
Årets UF-företag blev Woodcraft UF. Wille Hedenskogs idé är att sälja fina skärbrädor i trä.
Årets företagare driver Hemköp Luxor sedan 2022 och heter Thomas Samuelsson.
Han blev mycket glad över utnämningen men vill inte ta åt sig hela äran.
– Det hade aldrig gått utan mina medarbetare.
Mässans andra dag var allmänheten inbjuden. Och allmänheten hörsammade inbjudan. Vätternrundan arena blev välfylld. Godis och profilprodukter gick åt som smör i solsken och i den trivsamma trängseln sågs allt från de allra yngsta, små barnen till de som har en betydligt längre livserfarenhet.
Milo Gustafsson, 3,5 år, hälsade på i Polisens monter där han fick både en reflex och en tatuering. Polisen Josefin Larsson gjorde stort intryck på Milo, så starkt faktiskt att han på stående fot bestämde sig för att satsa på polisyrket när han når rätt ålder.
– Roligt, tyckte den uniformerade polisen Josefin Larsson som har varit polis lika länge som Milo är gammal.
Hon var där för att locka folk till polisutbildningen och var alltså lyckosam, eftersom Milo blev helsåld.
– Vi får många frågor, säger hon.
En av de mer välbesökta montrarna var Carro´s Hårverkstad där företagets representanter inte bara berättade om företaget utan också erbjöd hårvård på plats. En av dem som satte sig i en av stolarna var Therese Klenfelt från Motala som fick en klippning av Victoria Rosenblom.
– Jag behövde få lite fräschare hår med en klippning, säger Therese Klenfelt.
– Och vi är här med hela styrkan, säger Victoria Rosenblom.
Deras monter utsågs till mässans bästa och det blev förstås extra lön för den möda man lade in.
UF-företagarna Seline Bergman och Anna Sandström lanserade sin Moodbook. Foto: Sara Anderberg
Det blev många glassar att servera för Johan Gustafsson på Graphicprofile Sweden. Foto: Sara Anderberg