Klik venligst
EXTRAMATERIAL 2021-11-23 KL. 16:00

Hantverkstekniker i fokus när Skansen firar 130 jular!

Av Thomas Edgren

I år firar Julen på Skansen 130 år. I årets julkampanj fokuserar Skansen på att lyfta fram tidigare decenniers design- och hantverkstekniker. Något man specifikt lyfter fram är hur Skansens affischer sett ut.

Hantverkstekniker i fokus när Skansen firar 130 jular!
Skansens 130-åriga julmarknadstradition firas bland annat med affischer med äldre motiv som satts upp här och var i Stockholm. Foto: Skansen

Till helgen öppnar Skansen dörrarna till årets julfirande, och för att markera jubileet kommer det vara möjligt att besöka Skansens anrika julmarknad även på fredagar.

Hylla äldre designtraditioner
Årets julkampanj lyfter jubileet genom att göra nedslag i Skansens långa historia. För att hylla äldre tiders designtraditioner och hantverkstekniker har man i år låtit fem kreatörer ta fram affischer med tidstypiska produktionstekniker från Skansens historia. Decennierna man återskapat är 1890, 1930, 1960, 1990 och 2021.

Naturligt inslag i Stockholms stadsbild
– Affischer har varit ett naturligt inslag i Stockholms stadsbild sedan slutet av 1700-talet. De är intressanta eftersom de berättar mycket om sin samtid. Om rådande ideal och värderingar, men också om trender och teknikutveckling. Som små speglar av sin tid, säger Åsa Magnusson, Avdelningschef för Skansens kulturhistoriska avdelning.

Förutom affischerna som kommer att visas på olika platser i Stockholm så produceras kortare filmer som ger en inblick i hur skapandet gått till under de olika tidsperioderna från 1891 fram till idag.

En kärleksfull hyllning
– Den här kampanjen är en kärleksfull hyllning till vår designhistoria och tidigare decenniers hantverkstekniker. Skansen har kommunicerat genom affischer sedan 1891 och vi har en lång tradition av samarbete med hantverksskickliga designers och konstnärer, säger Yvonne Nordlind, marknads- och kommunikationschef för Skansen.

- Det här är hantverkstekniker som blir alltmer sällsynta och därför kändes det extra viktigt att varje affisch i kampanjen tillverkades precis som förr där etsning, träsnitt, litografi och handkolorering på foto är exempel på tekniker som är en del av vårt hantverkshistoriska arv.

Filmer som beskriver hantverket
Utöver affischer som kommer att pryda kulturtavlor runt om i Stockholm, kommer man att kunna ta del av filmer som beskriver hantverket bakom affischerna. Kampanjen tas även ut i radio, annonsering i tunnelbanan och via Skansens sociala medier.
Framåt jul kommer det även vara möjligt att köpa jubileumsaskar som tagits fram tillsammans med Skansens interna partner Snus- och tändsticksmuseet.

Källa: Skansen



Populärt för många svenskar att gå på julmarknad på Skansen. Som Eija Grantjärn och Sanna och Emilia Öman, som varit här flera år. Foto: Thomas Edgren


PÅ STARTSIDAN JUST NU