Klik venligst
MOTALA 2021-10-27 KL. 00:58

Motivation nyckel i Magdalenas undervisning: ”Viktigt att markera framsteg”

Av Anton Rimstedt

MOTALA. Att känna en glädje i att undervisa och samtidigt känna att dina elever genuint tycker om dig. En drömtillvaro för en lärare kan tyckas, men för Magdalena Rozanski är det vardagen på Platengymnasiet i Motala. Nu är hon dessutom nominerad till ”Årets Motalaförebild” på Motalagalan som grädde på moset.

Motivation nyckel i Magdalenas undervisning: ”Viktigt att markera framsteg”
Magdalena Rozanski, lärare i svenska som andraspråk på Platengymnasiet. Foto: Anton Rimstedt.

Platengymnasiets korridorer är åter fulla med liv efter flera pandemiperioder av nedstängningar och distansundervisning. Nu ses elevgrupper i varje hörn och vid varje bord, vissa spelar kort medan andra för livliga konversationer eller gnabbas lite sinsemellan. På vägen till Magdalena Rozanskis arbetsrum hinner vi uppfatta en uppsluppen och gemytlig stämning på gymnasieskolan i Motala.

Magdalena Rozanski tar emot Östgötatidningen och vi slår oss ned i fåtöljerna inne på arbetsrummet.
– Det är stort. Känns overkligt. Jag blev väldigt förvånad över nomineringen, säger Magdalena Rozanski.

Motalagalan arrangeras lördagen den 13 november i en galaförvandlad Vätternrunda arena. Det lokala näringslivet och Motalaborna har nu sagt sitt och nominerat sina favoriter. Jurygrupperna har valt ut finalister från ett stort antal nominerade i varje kategori. Magdalena är alltså nominerad i kategorin Årets Motalaförebild.

I Magdalena Rozanskis fall handlar det om vad hon gör för elever och kollegor på Platengymnasiet i sin roll som lärare i svenska som andraspråk, SVA.
– Jag försöker att ha en så individanpassad undervisning som möjligt. Varje elev ska få möjlighet att jobba på sitt eget speciella sätt. Men det absolut viktigaste i mitt sätt att undervisa är att motivera eleverna till att vilja lära sig, språket ska vara i fokus samtidigt som det är viktigt att markera framsteg, även om det kanske bara är att de har kommit lite framåt, säger Magdalena Rozanski.

– Det är när man ser de där framstegen, både som lärare och att man ser att eleven ser dem, som man uppskattar jobbet som mest. Det är då man kan känna att man har gjort en insats. Jag vill vara en positiv kraft, engagerad och peppande.

Förutom svenska som andraspråk så undervisar Magdalena Rozanski också i ledarskap, men någon lärare hade hon egentligen aldrig tänkt att bli. Nej, det var just hennes egen relation till svenska som ledde henne in på spåret att undervisa. Som 21-åring kom hon 2003 till Sverige från Polen och lärde sig svenska i vuxen ålder.

– Jag förstod snabbt hur viktigt det är att lära sig det språket som talas i det landet man bor i. Jag läste svenska mest på egen hand, jag gillar att undervisa och det blev på något sätt naturligt att jobba med SVA.
– Min bakgrund gör att jag kan relatera på ett tydligt sätt till mina elever. Jag vet vad det innebär att lära sig svenska och inte ha det som modersmål.

Är svenska ett svårt språk att lära sig skulle du säga?

– Nej, faktiskt inte. Grammatiskt är det inte alls så krångligt som många andra språk. Det är ofta uttalet och till viss del språkmelodin som kan vara klurig. Men jag måste säga att allt främst handlar om motivation. Är du motiverad att lära dig ett språk så kommer du klara av det. Vilket språk det är tror jag inte har någon större betydelse så länge du är motiverad. Och där anser jag att min roll som lärare är väldigt viktig, att få eleverna motiverade.

”Magdalena Rozanski har ett mycket stort individfokus. Under coronapandemin har hon arbetat målmedvetet för att skapa de bästa förutsättningarna för eleverna, både i när- och distansundervisningen”, står det bland annat i motiveringen.

– Det är många som har velat gratulera de senaste dagarna. Mina elever applåderade och blev glada för min skull. Jag tycker att jag har bra relationer med eleverna och jag känner att de tycker om mig som lärare, och det betyder såklart jättemycket, säger Magdalena Rozanski.


Anton Rimstedt


Magdalena Rozanski i arbetsrummet på Platengymnasiet. Foto: Anton Rimstedt.


PÅ STARTSIDAN JUST NU