Klik venligst
EXTRAMATERIAL 2022-12-20 KL. 21:30

Inget lyft för modehandelns julförsäljning

Av Thomas Edgren

Hittills går det inte att notera någon särskilt stark juleffekt inom den svenska modehandeln. Både kläd- och skohandeln möter konsumenter som håller hårdare i plånboken och gör färre inköp. Det visar nya siffror kring försäljningsutvecklingen under perioden 1–19 december, från Svensk Handel.

Inget lyft för modehandelns julförsäljning
Hittills går det inte att notera någon särskilt stark juleffekt inom den svenska modehandeln. Foto: Svensk Handel

Visserligen noteras klädhandeln för en liten uppgång jämfört med föregående år, med 1 procentenhet, men mätt i fasta priser och volym så är det en minskning om man tar hänsyn till rådande inflation.

För skohandeln ser det ännu tuffare ut. Kraftiga snöfall i november medförde att inköp av säsongsbetonade skor, som vinterkängor tidigarelades, vilket påverkar decembersiffrorna. Jämfört med föregående år minskar försäljningen av skor med 10,5 procentenheter.

- Tyvärr tvingas vi konstatera att modehandeln hittills inte fått det uppsving många handlare hade hoppats på. Konsumenternas köpkraft har minskat, vilket till mångt och mycket är signifikativt för handeln i stort. Men jämför man med årets övriga månader är december en stark månad, så visst kommer det ligga mjuka paket under granen även i år, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
-
Efter att ha spenderat julafton med nära och kära ger sig många ut i butiker och gallerior runt om i landet för att kunna fynda varor under mellandagsrean. För modehandeln är det en viktig försäljningsperiod, och man står redo att välkomna kunderna.

- Många handlare tror och hoppas nu på att kunderna ger sig ut för att inhandla nya plagg inför familjeträffar och nyårsfesten, men även till dess att man är tillbaka på kontoret. Här finns en möjlighet till göra sig mer förberedda inför de första månaderna på det nya året som traditionellt är något svagare handelsmånader, avslutar Sofia Larsen.






PÅ STARTSIDAN JUST NU