Nya Taigo – Volkswagens första SUV-coupé
Av Thomas Edgren
Nya Taigo är en sportig SUV-crossover med coupé-silhuett som för in en ny livsstil och anda i småbilssegmentet. Taigo går nu att beställa på den svenska marknaden, även om den inte lanseras förrän efter årsskiftet.
På den svenska marknaden erbjuds nya Taigo med sportiga utrustningsnivån R-Line och i två motoralternativ Foto: VW Group
Taigo är Volkswagens första SUV-coupé lanseras i småbilssegmentet efter årsskiftet. En ny sportig crossover-kaross med coupé-liknande silhuett. Bilen har digital Cockpit och den senaste generationen online infotainmentsystem (MIB3.1) hör till standardutrustningen. Digital Cockpit Pro med större display och fler funktioner är tillval.
Hjälper till att bromsa in
Funktionen IQ.Drive Travel Assist kan hjälpa till vid inbromsning, styrning och acceleration när föraren vill. Taket har ett skjutbart och uppställbart panoramasoltak och tak i kontrasterande, svart färg är exempel på tillval.
Vill man ha starkare belysning kan bilen få sk IQ.Light LED Matrix-strålkastare med LED-ljuslist i kylargrillen som tillval, och en ljusramp på bakpartiet.
Sluttar bakåt
Med Taigo utökar alltså nu Volkswagen sin familj av kompakta, framhjulsdrivna modeller baserade på MQB-plattformen – Polo och T-Cross (SUV) – med en tredje karossversion som tidigare nästan var helt reserverad för exklusiva bilar med en betydligt högre prislapp.
Femsitsiga Taigo sluttar bakåt på sant coupé-manér – utan att för den skull begränsa utrymmet i huvudhöjd för de ombord.
Längre än T-Cross
Taigo är lägre och längre än T-Cross men med samma markfrigång. Den är högre och rymligare än Polo. Den långa hjulbasen på 2 554 mm ger alla passagerare en något upphöjd sittplats. Jämfört med Polo och T-Cross har avståndet mellan axlarna ökat med två respektive tre millimeter. Taigo är 4 266 mm lång, 1 757 mm bred och 1 515 mm hög (inklusive takreling).
Två turboladdade motorer
Volkswagen lanserar Taigo som en framhjulsdriven bil med bränsleeffektiva bensinmotorer. De två turboladdade och direktinsprutade TSI-motorerna som erbjuds i Sverige har en effekt på 110 respektive 150 hk. Båda är utrustade med en 7-stegad DSG-växellåda med dubbla kopplingar och har utrustningsnivån R-Line som standard.
På den svenska marknaden erbjuds Taigo med sportiga utrustningsnivån R-Line och i två motoralternativ; 1,0 TSI 110 hk DSG R-Line och 1,5 TSI 150 hk DSG R-Line. Taigo tillverkas i Pamplona, Spanien.
Källa: VW Group