Klik venligst
EXTRAMATERIAL 2023-10-6 KL. 09:40

Kappahl årets modeföretag - vinner Market Awards 2023

Av Josefin Petersson

Kappahl årets modeföretag - vinner Market Awards 2023
Foto: Pressbild

Med modiga beslut och stora kliv i hållbarhetsarbetet och samtidigt goda affärsmässiga resultat i en tuff tid – i går prisades Kappahl med det prestigefulla priset Market Awards i kategorin kläder och mode. ”Ett kvitto på att vårt teamwork och våra satsningar framåt uppmärksammas och uppskattas av såväl kunder som bransch” säger vd och koncernchef Elisabeth Peregi.

Market Awards delas ut av tidningen Market till de främsta företagen inom detaljhandelns tio största branscher. Företagen bedöms inom fem områden: Försäljnings- och resultattillväxt samt andra ekonomiska nyckeltal, kundupplevelse, varumärkesstyrka och marknadsposition, innovationsförmåga och hållbarhetsarbete.

- Fantastisk roligt såklart att få denna fina utmärkelse som visar på hur vårt lagarbete bidragit till att vi har flera starka år bakom oss och kan satsa mycket framåt för att ligga nära våra kunder och deras behov. Vår vision är att erbjuda ett ansvarsfullt och prisvärt mode som passar våra kunders vardagar oavsett hur de ser ut, och det gör oss jättestolta att få utmärkelsen årets modeföretag! säger Kappahls vd och koncernchef Elisabeth Peregi.

Elisabeth Peregi lyfter även Kappahls hållbarhetsarbete som något som hon tror bidragit till att Market Awards utnämnt Kappahl till årets modeföretag.

- Vi har tagit stora kliv på vår resa mot hållbarhet och gjort investeringar för att ta oss mot en hållbar affärsmodell. Exempelvis har vi börjat införa spårbarhet på våra produkter, där vi nu är i ett skede där vi erbjuder spårbarhet på vårt jeanssortiment. Kunder kan se var bomullen är odlad, garnet spunnet och byxan sydd. Idag är 80 % av vårt sortiment tillverkat av certifierade material som t ex ekologisk bomull, eller material tillverkade på sätt som använder mindre energi, kemikalier och vatten än konventionella produktionsmetoder. Målet är 100 % till år 2025.

Nu fortsätter Kappahl med investeringar för framtida tillväxt med målet att lyckas växa hållbart och skalbart. Just nu tas till exempel en ny e-handelsplattform fram och ett nytt affärssystem införs för att bygga möjligheter för att utforska och skala upp hållbara lösningar för hela leverantörskedjan.

- Det rör allt från att minska vårt klimatavtryck, till att hjälpa våra kunder till cirkulär konsumtion och att stötta våra producenter att skapa och bibehålla goda arbetsvillkor i fabrikerna. Ett annat stort fokus är att växa och erbjuda våra produkter på fler nya marknader, både via egna kanaler och andra. Hittills har Kappahl alltid verkat genom egna kanaler, antingen fysiska butiker eller egen e-handel, och det ska fortsatt vara vårt huvudspår på våra befintliga marknader, men vi kommer även att börja sälja via andra externa kanaler, avslutar Elisabeth Peregi.

Juryn motivering:
”Årets vinnare har i en tuff tid lyckats prestera siffermässiga toppnoteringar och samtidigt sy ihop en kundupplevelse värd att hylla. Genom ansvarstagande insatser har man flyttat fram sina hållbarhetsinsatser och skissar just nu på hur man ska klä sig i en ännu större kostym framåt.”

De tre finalisterna i kategorin Kläder & mode var Eton, Lager 157 och Kappahl.
På plats för att ta emot priset fanns Caroline Ahlberg, Vice President Kappahl Assortment & Marketing och Claes Meldgaard, Vice President Kappahl Sales.

Om Market Awards
• Market Awards delas ut till de främsta företagen i de tio största branscherna i detaljhandeln. Valet av pristagare utgår från en undersökning som leds av tidningen Market och Center for retailing, Handelshögskolan i Stockholm. Undersökningen hämtar även data från Xtreme Insights, som arbetar med varumärkesutveckling, och Better Business World Wide, som gör kundupplevelsemätningar.
• Undersökningen granskar fem områden: Försäljnings- och resultattillväxt samt andra ekonomiska nyckeltal, kundupplevelse, varumärkesstyrka och marknadsposition, innovationsförmåga och hållbarhetsarbete.
• De tre företag som hamnar i topp i respektive kategori blir finalister i sin kategori. En jury utser vinnaren i varje kategori. Bland de tio vinnarna utses en till totalsegrare - det företag som lyckats allra bäst i detaljhandeln.

PÅ STARTSIDAN JUST NU