Klik venligst
EXTRAMATERIAL 2023-2-9 KL. 15:54

600 av Storuman Energis kunder går plus på månadens elräkning

Av Josefin Petersson

600 av Storuman Energis kunder går plus på månadens elräkning
Måns Borgström, vd Storuman Energi. Foto: Pressbild

Under december månad var elpriserna rekordhöga, vilket resulterat i skyhöga elräkningar för många människor runt om i landet. Som enda bolag i Sverige fakturerade Storuman Energi inte bara ett flertal av kunderna noll kronor på månadens el-faktura, utan sexhundra av kunderna fick också betalt av bolaget. Detta är ett resultat av Storuman Energis tjänst Elmixen och att kunderna haft en lägre energiförbrukning än förväntat.

När Storuman Energi skickade ut månadens faktura stod det klart att de rekordhöga priserna bidragit till att de kunde betala de kunder som varit sparsamma med elen. Den innovativa prismodellen Elmixen analyserar kundernas elförbrukning och elbörsen för att skräddarsy elavtal till varje kund. Nu har elavtalet visat sig ha ytterligare fördel för den sparsamme när Storuman Energi köper tillbaka onyttjade prissäkringar från kunder som förbrukat mindre än förväntat.

– Det känns fantastiskt att veta att vi kan hjälpa våra kunder i en orolig tid, säger Måns Borgström vd på Storuman Energi. Det utlovade statliga elprisstödet är fortfarande en månad bort – och det är bara för de som bor i elprisområde 3 eller 4. För den som bor i norra Sverige är det ännu längre bort.

Totalt betalar Storuman Energi ut pengar till 600 av sina kunder den här månaden och prognosen är att minst lika många kommer få en utbetalning också i februari. Den kund, en bostadsrättsförening, som får tillbaka mest har fått en utbetalning på 31 000 kronor och en villaägare har fått drygt 4000 kronor utbetalt. Snittet för vad varje berörd kund får tillbaka ligger på cirka 500 kronor.
Bolagets kundtjänstavdelning har mottagit flera telefonsamtal från berörda kunder som tror sig ha fått felaktiga fakturor. När de kunnat bekräfta att fakturan är korrekt har de mötts av enorm förvåning och tacksamhet.

– Med vår tjänst Elmixen kan du få väldigt förmånliga elpriser rent generellt, i december månad hade våra kunder i genomsnitt 40 procent lägre elpriser än på elbörsen Nordpool. För de kunder som sänkt sin förbrukning under det beräknade, kan vi sälja den outnyttjade elen vidare till marknadspris. För 600 av våra kunder blev förtjänsten så stor att den täckte hela månadens elräkning och dessutom gav pengar till godo, vilket vi nu alltså betalar ut, säger Måns Borgström.

Hämmar innovation
Tjänster som statliga Elpriskollen och elskling.se, som drivs av Zmarta Group, erbjuder möjligheten att jämföra elavtal, men bara elavtal som faller innanför ramen för vad jämförelsesajten bestämt får jämföras. Det innebär att många förmånliga elavtal lämnas utanför jämförelsen. Storuman Energis tjänst Elmixen får exempelvis inte vara med i jämförelsesajterna, då det är en unik tjänst som inget annat elbolag erbjuder.

– Energimarkandsinspektionen hävdar att de med Elpriskollen vill bidra till att elkonsumenter ska kunna göra medvetna val, men genom att utesluta innovativa tjänster som kan minska elkostnader blir konsumenterna lidande och det hämmar även innovationen i hela energibranschen, säger Måns Borgström.

Storuman Energi har under flera år byggt ett digitalt verktyg som med dataanalys och beräkningar av förväntad elförbrukning kan ge konsumenter förutsägbara och mycket förmånliga elkostnader. Genom att statliga Elpriskollen enbart jämför elavtal för fasta, rörliga och timprisavtal motverkar tjänsten att elbolag utvecklar och driver innovation kring nya typer av eltjänster som kan gynna konsumenter.

Josefin Petersson

PÅ STARTSIDAN JUST NU