Innovationer bygger framtid i Ödeshög
Av Susanne Hasselqvist
ÖDESHÖG Kan man tänka sig ett kylskåp som håller reda på bäst föredatum på varenda vara och som meddelar vad som måste ätas först? Eller en gräsklippare som kan vattna och gödsla och kompostera (och förstås klippa) alldeles själv? Eller kanske en tröja som är varm eller kall efter behov, som luktar gott och laddar mobilen?
Alma, Alva, Musse och Iggy heter niondeklassarna bakom Maxdry, den hoodie som värmer och kyler, doftar gott och laddar mobilen. Foto: Susanne Hasselqvist
I Ödeshög har niondeklassarna skapat allt detta och mer därtill. På kortast möjliga tid har de uppfunnit, byggt prototyper, skapat logotyper, gjort affischer och övat in presentationer av sina mästerverk.
– Det var verkligen ganska ont om tid, medger Melanie Linder, Ronja Andersson och Elsa Storm-Pettersson som har skapat en minimal Pocketpower som är både powerbank till mobilen och ett larm om det skulle behövas.
– På tre förmiddagar skulle vi göra allt det där – men det var väldigt kul!
För fjärde året har niondeklassarna i Ödeshög delats in i grupper för att arbeta med innovation på olika sätt och skapar produkter som de sedan presenterar för det lokala näringslivet, ”Draknästet”. Bästa produkt ska utses, bästa presentation, den mest användbara och därtill den mest Ödeshögsvänliga, alltså mest lokalproducerad.
Och drakarna, företagens företrädare som ska bedöma innovationerna, de är entusiastiska.
– Det är jätteviktigt för framtidens arbetsliv, vi skapar kontakter och good will, säger Alexander Holhuizen från The Snus Brothers.
Företagen behöver arbetskraft och ungdomarna behöver arbetstillfällen.
– För några år sedan fanns det inga sökande från Ödeshög till teknikprogrammen på gymnasiet, säger Jenny Aakula, studie- och yrkesvägledare och entusiastisk arrangör av innovationsveckan med Draknästet.
– Nu har det ändrats, och innovationsveckan har en del i det.
Pernilla Larsson från Ombergs Turisthotell instämmer.
– Redan i skolan får ungdomarna upp ögonen för entreprenörskap, säger hon. Vi bygger nätverk.
Entusiasmen hos Ödeshögsföretagen beror alltså inte på att ungdomarna skapar innovationer som blir omedelbart användbara.
– Nej, det kommer kanske inte direkt fram något så konkret, säger Ola Persson, spelutvecklare på Magnetic Lake. Men vi sår ett frö.
När niondeklassarna presenterar sina prototyper, den ena gruppen efter den andra, ställer drakarna i Draknästet många knepiga frågor. Det gäller att ungdomarna har funderat över produktionskostnader, målgrupper och marknadsföring – förutom att de har skapat sina uppfinningar och visat upp dem. Och pris för den allra bästa presentationen fick gruppen som presenterade Maxdry: en hoodie som värmer och kyler, doftar, erbjuder laddmöjligheter, är vattenavvisande och estetiskt snygg.
Den mest användbara idén bedömdes Smart Fridge vara: ett kylskåp som håller reda på utgångsdatum på alla grejer som stoppas in i det, och som dessutom visar en lista på det som håller på att gå ut. Priset för den mest innovativa idén gick till Ambudrön, en flygande ambulansdrönare som enligt uppfinnarna skulle vara både snabbt på plats och kostnadseffektiv. Mest Ödeshögsvänlig ansågs multiklipparen Search Up vara, den som fixar allt jobb med gräsmattan. Bra för alla, förklarade gruppen, men särskilt för äldre som på så sätt kan bo kvar i sina hus lite längre.
SUSANNE HASSELQVIST