Klik venligst
MOTALA 2022-5-19 KL. 16:49

Annelie vill ha roligt på vägen

Av Mia Karlsvärd

MOTALA Det tog över tio år innan hon köpte en motorcykel och fick användning av sitt körkort. Intresset för motorcykel tog henne vidare och sedan ett par år tillbaka har hon roadracinglicens.

Annelie vill ha roligt på vägen
Annelie Hagen fick upp ögonen för roadracing i samband med en trafiksäkerhetskurs. Foto: Mia Karlsvärd.

Det är första dagen för träning för säsongen på motorbanan, Sviestad i Linköping och Annelie Hagen varnar för att motorcykelåkarna kan se ut som Bambi på hal is. Men de här kiden kör fort även på kall asfalt och ger intryck av att kunna sin sak.

Vad är roadracing?

–Det är mc-körning på asfaltsbana. Vi kör oftast med en 600 eller 1000 kubiks motorcykel. Det kan man välja själv, beroende på vad man vill träna eller tävla i. Vi försöker åka så fort vi kan men med tillräckligt goda marginaler för att träna på tekniken. Ju bättre teknik du får desto snabbare kan du köra på banan, förklarar Annelie Hagen.

Hur fort kan det handla om?
–Det beror på vilken bana det är. Svistad är lite mer långsam, Mantorp är lite snabbare. På båda de banorna kommer roadracing-SM arrangeras i sommar. På vissa banor kommer de snabba förarna upp över 300 km/h på rakorna, berättar hon.

Innan Annelie Hagen började med roadracing var hon med om att sätta fartrekord i ”Flygande kilometern på is”.

De kom upp i en medelhastighet på 208 km/h.
–Vi fick dessvärre bara behålla världsrekordet i cirka 30 minuter och slutade sedan på en andra plats, berättar Annelie Hagen.

Varför började du med roadracing?
–Det var i samband med en trafiksäkerhetskurs. Jag ville bli bättre på att köra på vägarna med min motorcykel.

Hon menar att bara för att man fått MC-körkort innebär inte det att man är kung eller drottning på att köra.
–Sedan upptäckte jag hur kul det var att köra på bana. Jag fastnade. Nästa steg blev att ta licens.

Nu har hon bytt vanliga vägar till att bara köra motorcykel på bana.
–I trafiken måste man hela tiden tänka på övrig trafik, djur och grus. Här på banan vet man hur det ser ut. Man lär sig banan och tränar på tekniken utifrån helt andra förutsättningar, säger Annelie Hagen.

Hon berättar att hon gillar att roadracing är på lika villkor.
–Tävlingarna är inte uppdelade i tjejer och killar det tycker jag är jättebra. Det handlar så mycket om teknik.

Vad är målet?
–Att se hur bra jag kan bli. Ingen specifik tävling som mål. Jag vill utveckla mig och ha roligt under tiden. Oavsett vilken nivå jag når är det viktigt att ha kul på vägen dit.

Teamet är jätteviktigt för att lära mig. Utan dem skulle jag inte klara det här. Vi coachar varandra och tar hjälp av varandra i garaget.

Berätta om teamet?
– Mitt team heter NDM Racing team och vi tävlar tillsammans i Svenska Endurancecupen 2022.

En tävling där förarna turas om med att köra på banan. Racet håller på i sex timmar.
–Här handlar det inte bara om att köra snabbt. Man måste vara uthållig, fatta strategiska beslut och se till att hålla sig på banan utan att krascha.

Ska du köra?
– Nej. Då är jag kommunikatör. Jag kommer köra klubbmästerskap i sommar, tisdagsträningar och på lite olika event.

Vad tror du om nästa år?
– Det kan jag inte svara på, det beror på hur min utveckling går under den här säsongen. Jag skulle tycka det var kul att köra Svenska Endurancecupen. Den tävlingen är en bra ingång i och med att man får så mycket körning.

MIA KARLSVÄRD












– På vissa banor kommer de snabba förarna upp över 300 km/h på rakorna, berättar Annelie Hagen. Foto: Mia Karlsvärd.



– Vi coachar varandra och tar hjälp av varandra, säger Anneli Hagen. Foto: Mia Karlsvärd.


PÅ STARTSIDAN JUST NU