Klik venligst
EXTRAMATERIAL 2023-2-14 KL. 10:12

Trots kristider - här är bolagen som hyllas av kunderna

Av Josefin Petersson

Trots kristider - här är bolagen som hyllas av kunderna
Foto: Pressbild

Clas Ohlson, Unionen och Öresundskraft. Det är några av bolagen som får bäst betyg av sina kunder. Trots kritiskt omvärldsläge spirar kundernas upplevelse av dessa organisationer. Det visar en stor undersökning från Brilliant Future som helt och hållet bygger på objektiv data.

En ny kartläggning från Brilliant Future visar vilka bolag som sticker ut när det kommer till kundupplevelsen, trots utmanande tider. Bäst betyg får bland annat Clas Ohlson, Öresundskraft och Unionen. Kartläggningen bygger på kundernas egna omdömen och sammanlagt ligger över 2,3 miljoner svar från kundundersökningar till grund för resultatet. Insamlingen av data har pågått under hela 2022.

– De krispräglade tider som vi lever i ställer kundupplevelsen på sin spets. Det är viktigare än någonsin att satsa på en bra kundupplevelse - ett engagerat bemötande, enkelhet, bra uppklarningsgrad, stor kunskap och kort svarstid. Clas Ohlson, Öresundskraft och Unionen utmärker sig tydligt på den punkten. För att nå dit är det avgörande att strategiskt och datadrivet arbeta med att mäta kundernas upplevelse och sedan analysera data och agera på resultatet för att hela tiden bli bättre, säger Ulrika Jonsson, vd på Brilliant Future.

Brilliants löpande undersökningar visar även att organisationer som har ett högt medarbetarengagemang har fler lojala kunder än de organisationer som har ett lågt medarbetarengagemang. Engagerade medarbetare skapar lojala kunder, vilket påverkar resultatet på sista raden.

Hela listan - organisationerna som levererar bäst kundservice i sin bransch:
Bank
1. BNP Paribas Personal Finance
2. Avanza
3. Nordax

Energi
1. Öresundskraft
2. Dalakraft
3. Skellefteå Kraft

Finansiella tjänster
1. Tietoevry
2. Lendo
3. Preem

Försäkring
1. Länsförsäkringar Jämtland
2. Länsförsäkringar Gotland
3. Dalarnas Försäkringsbolag

Handel
1. Clas Ohlson
2. Komplett
3. Webhallen

Kommun
1. Kristianstads kommun
2. Norrtälje kommun
3. Enköpings kommun

Förbund
1. Unionen Rådgivningen
2. Sveriges Ingenjörer
3. Vårdförbundet

Årets förändringsresa - organisationerna som har förbättrat sin kundservice allra mest under det gångna året:
1. Fora
2. Vision
3. Aimo Park

Om listan:
• Listar de organisationer som har lyckats skapa exceptionella kundupplevelser.
• Baserad på data från företagens kundundersökningar. Totalt ligger data från över 2,3 miljoner kundundersökningar till grund för beslutsunderlaget.
• Insamling av data har pågått sedan 1 januari 2022 och har samlats in under hela året. Alla kunder till Brilliant är per automatik med i urvalet.

Om Brilliant Future:
Brilliant är en av marknadens främsta plattformar för stärkta kund- och medarbetarrelationer. Med 20-års erfarenhet och 75 anställda förser vi kunder i mer än 50 länder med agerbara insikter kring människor som utgör deras affär. Våra insikter frigör mänsklig potential som hjälper organisationer att driva förändring, engagemang och resultat. Bolagets aktie (BRILL) är noterat på Stockholmsbörsen Nasdaq First North Growth Market.

Josefin Petersson

PÅ STARTSIDAN JUST NU

Klik venligst
Dyker för snabbare insats
MOTALA 2025-5-20 KL. 09:00

Dyker för snabbare insats

Först i länet med metoden

Stadsloppet lockade stora och små löpare
MJÖLBY 2025-5-13 KL. 11:30

Stadsloppet lockade stora och små löpare

Många barn sprang – deltagarrekord igen

Josefin utvecklar smarta bandage
VADSTENA 2025-5-6 KL. 07:00

Josefin utvecklar smarta bandage

Ny produkt ska hjälpa patienter med trycket

Fokusmässan blev en familjefest
MJÖLBY 2025-4-15 KL. 16:20

Fokusmässan blev en familjefest

Morgan Sehlstedt: ”Total succé”

Rut har jobb innan hon tar studenten
ÖDESHÖG 2025-3-28 KL. 16:00

Rut har jobb innan hon tar studenten

Allt fler tjejer går fordonsprogrammet

Fler nyheter