Trots kristider - här är bolagen som hyllas av kunderna
Av Josefin Petersson
Foto: Pressbild
Clas Ohlson, Unionen och Öresundskraft. Det är några av bolagen som får bäst betyg av sina kunder. Trots kritiskt omvärldsläge spirar kundernas upplevelse av dessa organisationer. Det visar en stor undersökning från Brilliant Future som helt och hållet bygger på objektiv data.
En ny kartläggning från Brilliant Future visar vilka bolag som sticker ut när det kommer till kundupplevelsen, trots utmanande tider. Bäst betyg får bland annat Clas Ohlson, Öresundskraft och Unionen. Kartläggningen bygger på kundernas egna omdömen och sammanlagt ligger över 2,3 miljoner svar från kundundersökningar till grund för resultatet. Insamlingen av data har pågått under hela 2022.
– De krispräglade tider som vi lever i ställer kundupplevelsen på sin spets. Det är viktigare än någonsin att satsa på en bra kundupplevelse - ett engagerat bemötande, enkelhet, bra uppklarningsgrad, stor kunskap och kort svarstid. Clas Ohlson, Öresundskraft och Unionen utmärker sig tydligt på den punkten. För att nå dit är det avgörande att strategiskt och datadrivet arbeta med att mäta kundernas upplevelse och sedan analysera data och agera på resultatet för att hela tiden bli bättre, säger Ulrika Jonsson, vd på Brilliant Future.
Brilliants löpande undersökningar visar även att organisationer som har ett högt medarbetarengagemang har fler lojala kunder än de organisationer som har ett lågt medarbetarengagemang. Engagerade medarbetare skapar lojala kunder, vilket påverkar resultatet på sista raden.
Hela listan - organisationerna som levererar bäst kundservice i sin bransch:
Bank
1. BNP Paribas Personal Finance
2. Avanza
3. Nordax
Energi
1. Öresundskraft
2. Dalakraft
3. Skellefteå Kraft
Finansiella tjänster
1. Tietoevry
2. Lendo
3. Preem
Försäkring
1. Länsförsäkringar Jämtland
2. Länsförsäkringar Gotland
3. Dalarnas Försäkringsbolag
Handel
1. Clas Ohlson
2. Komplett
3. Webhallen
Kommun
1. Kristianstads kommun
2. Norrtälje kommun
3. Enköpings kommun
Förbund
1. Unionen Rådgivningen
2. Sveriges Ingenjörer
3. Vårdförbundet
Årets förändringsresa - organisationerna som har förbättrat sin kundservice allra mest under det gångna året:
1. Fora
2. Vision
3. Aimo Park
Om listan:
• Listar de organisationer som har lyckats skapa exceptionella kundupplevelser.
• Baserad på data från företagens kundundersökningar. Totalt ligger data från över 2,3 miljoner kundundersökningar till grund för beslutsunderlaget.
• Insamling av data har pågått sedan 1 januari 2022 och har samlats in under hela året. Alla kunder till Brilliant är per automatik med i urvalet.
Om Brilliant Future:
Brilliant är en av marknadens främsta plattformar för stärkta kund- och medarbetarrelationer. Med 20-års erfarenhet och 75 anställda förser vi kunder i mer än 50 länder med agerbara insikter kring människor som utgör deras affär. Våra insikter frigör mänsklig potential som hjälper organisationer att driva förändring, engagemang och resultat. Bolagets aktie (BRILL) är noterat på Stockholmsbörsen Nasdaq First North Growth Market.
Josefin Petersson