Så ska gröna näringarna öka kontakten med kunderna
Av Carolina Fransson
ÖSTERGÖTLAND. Företagare i de gröna näringarna behöver bli bättre på att berätta för konsumenterna om sin verksamhet. Det menar Jesper Lindström, temaledare Mat på Vreta Kluster. Han är projektledare för den nystartade utbildningsserien Marknadslyftet för östgötska lantbruksföretag.
Jesper Lindström är projektledare för Marknadslyftet.
Kick offen för utbildningsserien, som behandlar exempelvis försäljning och sociala medier, hölls nyligen på Vreta Kluster inför ett 50-tal åhörare. Fokuset låg då på digital marknadsföring.
LRF:S ordförande i Östergötland, Peter Borring, var en av talarna. Han tog upp Uppdrag Gransknings reportage om en Arla-gård i norr, där djuren missköttes av ägaren, för att påvisa vikten av att företagare i de gröna näringarna visar upp bilder från vardagen för allmänheten – och på så sätt visa att misskötsel är ett undantag.
Marknadsföringskonsulten Anna Österlund föreläste om olika sociala digitala kanaler.
– Man måste våga ta steget in på den digitala arenan för att visa vad man har och för att kommunicera med sina kunder. Det är också bra att fundera över varför man vill synas på ett ställe. Vill man visa mycket bilder från sin verksamhet är Instagram en bra kanal, vill man debattera är LinkedIn bra och vill man nå ut till en yngre målgrupp är Snapchat kanske den kanal man ska vara mest aktiv i, förklarade hon.
MAGDALENA Hermelin, grönsaksodlare från Skänninge, avslutade dagen med ett föredrag om hur de arbetar med marknadsföring och sociala medier.
– Det är viktigt att fundera över varumärket i sin marknadsföring. Vilket företag vill vi driva? Vad har vi för kärnvärden? Vårt kärnvärde är att vi vill vara familjära. Det ska vara äkta och genuint, berättade hon.
Hon berättade också om hur noga de är i valet av återförsäljare, så att deras återförsäljare håller det snyggt och rent i grönsaksdiskarna.
LOUISE Ridderström, verksamhetsledaren från Östgöta mat, föreläste om att allt fler vill äta mer vegetariskt, om det stora intresset för REKO-ringar och om fördelen med försäljning via hemsidor då det inte behövs ett större lager än vad efterfrågan är just då.
När Lisa Allard, som arbetar med marknadsföring på Brunneby musteri, lämnade kickoffen var hon mycket inspirerad.
– Jag var nyfiken på det här och tyckte att det var en bra möjlighet att få lite nya kunskaper. Det var särskilt intressant att höra om olika köpvanor och att många är intresserade av att beställa online, berättade hon.