Klik venligst
ÖSTGÖTATIDNINGEN BUSINESS 2020-2-22 KL. 07:00

Så ska gröna näringarna öka kontakten med kunderna

Av Carolina Fransson

ÖSTERGÖTLAND. Företagare i de gröna näringarna behöver bli bättre på att berätta för konsumenterna om sin verksamhet. Det menar Jesper Lindström, temaledare Mat på Vreta Kluster. Han är projektledare för den nystartade utbildningsserien Marknadslyftet för östgötska lantbruksföretag.

Så ska gröna näringarna öka kontakten med kunderna
Jesper Lindström är projektledare för Marknadslyftet.

Kick offen för utbildningsserien, som behandlar exempelvis försäljning och sociala medier, hölls nyligen på Vreta Kluster inför ett 50-tal åhörare. Fokuset låg då på digital marknadsföring.

LRF:S ordförande i Östergötland, Peter Borring, var en av talarna. Han tog upp Uppdrag Gransknings reportage om en Arla-gård i norr, där djuren missköttes av ägaren, för att påvisa vikten av att företagare i de gröna näringarna visar upp bilder från vardagen för allmänheten – och på så sätt visa att misskötsel är ett undantag.

Marknadsföringskonsulten Anna Österlund föreläste om olika sociala digitala kanaler.
– Man måste våga ta steget in på den digitala arenan för att visa vad man har och för att kommunicera med sina kunder. Det är också bra att fundera över varför man vill synas på ett ställe. Vill man visa mycket bilder från sin verksamhet är Instagram en bra kanal, vill man debattera är LinkedIn bra och vill man nå ut till en yngre målgrupp är Snapchat kanske den kanal man ska vara mest aktiv i, förklarade hon.

MAGDALENA Hermelin, grönsaksodlare från Skänninge, avslutade dagen med ett föredrag om hur de arbetar med marknadsföring och sociala medier.

– Det är viktigt att fundera över varumärket i sin marknadsföring. Vilket företag vill vi driva? Vad har vi för kärnvärden? Vårt kärnvärde är att vi vill vara familjära. Det ska vara äkta och genuint, berättade hon.
Hon berättade också om hur noga de är i valet av återförsäljare, så att deras återförsäljare håller det snyggt och rent i grönsaksdiskarna.

LOUISE Ridderström, verksamhetsledaren från Östgöta mat, föreläste om att allt fler vill äta mer vegetariskt, om det stora intresset för REKO-ringar och om fördelen med försäljning via hemsidor då det inte behövs ett större lager än vad efterfrågan är just då.

När Lisa Allard, som arbetar med marknadsföring på Brunneby musteri, lämnade kickoffen var hon mycket inspirerad.
– Jag var nyfiken på det här och tyckte att det var en bra möjlighet att få lite nya kunskaper. Det var särskilt intressant att höra om olika köpvanor och att många är intresserade av att beställa online, berättade hon.

PÅ STARTSIDAN JUST NU

Badguiden i Östergötland
ÖSTERGÖTLAND 2020-7-3 KL. 15:44

Badguiden i Östergötland

Här är vår guide till länets badplatser.

Här kan du bada i Askersund
BOSTAD 2020-7-3 KL. 15:43

Här kan du bada i Askersund

Vid toppen av Vättern ligger den lilla kommunen som har många badplatser.

Recept: Brendas jordgubbstårta
MOTALA 2020-7-3 KL. 15:33

Recept: Brendas jordgubbstårta

"Jag gör mina mousse med färska bär och utan socker"

Om dödsannonsen från 1800-talet till nutid
ÖSTERGÖTLAND 2020-7-3 KL. 15:29

Om dödsannonsen från 1800-talet till nutid

Experten: "Den kanske blir än mer personlig"

Kattunge överlevde tack vare bonusmamma
BOXHOLM 2020-7-3 KL. 13:00

Kattunge överlevde tack vare bonusmamma

Stumpan hittades uttorkad och ensam – räddades och fick ett nytt liv.

Fler nyheter