Hon skapade hållbara kassen
Av Lotta Hofström
MOTALA: Melissa Georges blev Årets säljare på den regionala UF-mässan i Linköping.
"Min dröm är att bli designer och att en dag ha ett eget företag", säger Melissa Georges som läser andra året på Ekonomiprogrammet på Platensgymnasiet i Motala. Foto: Privat
Melissa Georges är VD för Hållbara kassen UF, ett projekt som hon driver genom Ung Företagsamhet (UF) under sitt andra år på ekonomiprogrammet på Platensgymnasiet i Motala.
UF-företagande innebär att gymnasieelever startar, driver och avvecklar ett företag under ett läsår. I höstas kom Melissa Georges på idén om att sälja en hållbar kasse.
– Jag hade aldrig kunnat ana då att jag skulle bli årets säljare.
Jag har bara jobbat stenhårt för att få ett så lärorikt och roligt UF-år, säger hon. Det kom verkligen som en överraskning och var inget som jag räknat med. Det är en prestigefull utmärkelse som jag känner stolthet över!
I MAJ blir det SM i Stockholm.
– Då tävlar jag mot 22 andra om guld. Förhoppningsvis är mina chanser stora. Jag går in för att göra mitt bästa och att vara mig själv, säger hon.
Melissa Georges tror att framgångsreceptet bakom utmärkelsen är just att hon varit sig själv, haft roligt och haft en stark vilja att lyckas.
– Vill du så kommer du att lyckas. Då gör du vad som krävs, säger hon.
Kan du ge några säljtips?– Nöj dig aldrig. Du kan alltid utvecklas och bli bättre än vad du är. Och man ska ha rätt inställning till allt man gör. Jag säger att positivitet öppnar dörrar och att negativitet stänger dörrar!
REDAN från början var det självklart för Melissa Georges att skapa en produkt som skulle vara bra för samhället och miljön. Kassen är gjord av återvunnet material, 70 procent återvunnen bomull och 30 procent pet-flaska, och har ett lokalt motalamotiv som föreställer bland annat Vätternrundan och Baltzar von Platen.
– Jag ville skapa en illustration med lokal förankring. Det är här jag bor och verkar, jag ville skapa en stolthet. Dessutom kan turister vilja ha ett minne från Motala. Jag har sålt in kassen till Fina Rum i stan som ska sälja den. Jag har också ett samarbete med en lokal influencer, säger hon.
Hållbara kassen UF kom också på andra plats i Motala-nästet förra året. Då skänkte Melissa Georges en tredjedel av prissumman om 1500 kronor till välgörenhetsorganisationen Julhjälpen.
– På så vis går lite mer än två kronor per såld kasse till välgörenhet, säger hon.
NU har hon sökt varumärkesskydd för sin produkt.
– Tanken är att jag ska fortsätta med det här. Min dröm är att bli designer och att en dag ha ett eget företag!
Kassen har ett lokalt motiv och är gjord av återvunnet material. Foto: Privat
Motivering Årets UF-säljare ”Unik säljare och med det extra drivet som uppfyller alla kriterier som årets säljare. En omtänksam tanke till utsatta familjer. Klockren behovsanalys som får kunden att se ett behov och känna sig som en god förebild. Unik säljare som går för 100...”