Motalatjejer möts i musikal på Wermland Opera
Av Mia Karlsvärd
MOTALA – Det kändes som att Motala var en sportstad, men det finns några fantastiska eldsjälar inom kulturen som uppmuntrat mig till att fortsätta. Vi är ändå ett gäng som håller på med musikal som är från Motala, säger musikalartisten från Motala Johanne Rishaug Hellman.
Hanna Ulvan och Johanne Rishaug Hellman spelade tillsammans i en musikal var i uppsättningen Teaterbåten i Lokverkstaden i Motala 2010. Nu möts de på scenen igen. Foto: Mats Bäcker
Att nu få jobba med musikalartisten Hanna Ulvan, som också är från hemorten, i ett större sammanhang tycker Johanne är extraroligt.
Förra gången Hanna Ulvan och Johanne Rishaug Hellman spelade tillsammans i en musikal var i uppsättningen Teaterbåten i Lokverkstaden i Motala 2010.
När Teaterbåten sattes upp var Johanne bara 14 år och sedan dess har hon gått musikalgymnasium i Lund och därefter tre år på Glasgow Academy of Musical Theatre Arts. Johannes medverkan i Titanic the Musical är hennes första professionella kontrakt i Sverige och hon tycker det känns tryggt att den några år äldre, och mer erfarna Hanna, också finns på plats i ensemblen.
Nu är de tillsammans aktuella i Wermland Operas Sverigepremiär av Titanic the Musical. Musikalen är skriven av Maury Yeston och är baserad på händelsen när RMS Titanic sjönk på sin jungfrufärd den 15 april 1912.
– Det var så det började. Teaterbåten var ett av de första mötena jag hade med teater jag är uppvuxen i en musikfamilj. Föreställningen i Lokverstan gjorde att jag ville fortsätta med musikal, berättar Johanne Rishaug när Östgötatidningen pratar med henne dagarna innan premiären för Titanic the Musical.
Johanne spelar rollen som Kate Mullins i Titanic. Det är en ung fattig kvinna som ser Titanic som sin möjlighet att komma till Amerika och börja ett nytt liv som sömmerska.
Hanna Ulvan från Motalas roll i Titanic-ensemblen är att vara ”swing”. Detta innebär att hon under en vanlig föreställning spelar en i mängden i den stora ensemblen, men så snart någon av de kvinnliga rollinnehavarna blir sjuka ska hon ikläda sig dennas roll, och sjunga och agera just den rollen. Till premiären ska Hanna ha repeterat in inte mindre än fem olika kvinnliga roller.
Hanna Ulvan, som hade sin första roll på Wermland Opera i musikalen ”En gentlemans handbok i kärlek och morden” har sedan dess medverkat i många musikaler genom åren. Hon är nu jätteglad att vara tillbaka på Wermland Opera och säger:
– Operahuset i Karlstad är professionellt och det är roligt att man alltid satsar stort, säger Hanna Ulvan.
MIA KARLSVÄRD