Klik venligst
MOTALA 2021-3-24 KL. 09:09

Efter tolv år går flyttlasset – nya satsningar med pandemi och klimatkris

Av Anton Rimstedt

MOTALA. Connys skog & trädgård i Motala flyttar till nya lokaler efter tolv år på Vadstenavägen. Ägaren Mikael Rydell spår att pandemin och omställningen till fossilfritt resulterar i förändrade beteenden som ger mer hemmastannande och klimatmedvetna konsumenter.

Efter tolv år går flyttlasset – nya satsningar med pandemi och klimatkris
Här är Connys Skog & trädgårds nya lokal på Turbinvägen i Motala. Foto: Privat.

När vi når Mikael Rydell är han i full färd med att fullborda flytten till den nya och större lokalen på Turbinvägen vid bilprovningen i Motala.

– Lokalen passar vår verksamhet bättre och vi kommer kunna utöka sortimentet och effektivisera verkstadsdelen. Det är också ett helt annat kundflöde här, med många starka företag i närområdet som kan ge draghjälp åt varandra, säger han.

Men någon stor inflyttningsfest blir det inte för Connys skog & trädgård i dessa tider.

– Istället för att ha en stor öppningshelg så kommer vi dra ut på det och köra lite kampanjer under hela första månaden.

De stora globala utmaningar som mänskligheten står inför påverkar i hög grad lokala näringar, och redan innan coronapandemin kom såg Mikael Rydell ett förändrat produktions- och konsumentbeteende kopplat till den övergripande klimatkrisen.

– Vi utökar med fossilfria alternativ, batteridrivna maskiner och robotklippare till exempel. Det är något som vi märker, att både företagskunder och privatpersoner efterfrågar de alternativen i större utsträckning. Det ligger väldigt rätt i tiden att satsa på sånt och vi ser en ökning av den marknaden hela tiden, säger Mikael Rydell.

Hur har då Connys skog & trädgård påverkats av det senaste årets globala pandemikris?

– Det negativa har varit att det har varit svårt att få tag på varor, och så kommer det vara även i år. Sedan är självklart vissa av våra företagskunder lite mer försiktiga med investeringarna när världsläget är som det är. Men på privatsidan har försäljningen ökat tack vare att folk är mer hemma och håller på mer i trädgården och fixar och donar. Vi är tacksamma att det ändå har gått så bra som det har gjort.

Tror du att den efterfrågan kommer hålla i sig även när pandemin har lagt sig?

– Nu när det har hållit i sig så pass länge så tror jag nog att folks beteende kommer att ha ändrats. Det kommer såklart finnas ett sug efter att ge sig ut och resa igen, men jag kan ju bara gå till mig själv och jag har ju upptäckt att det finns mycket i närområdet att besöka och uppleva. Jag ser att folk är måna om hus och hem och tycker det är avkopplande att hålla på i trädgården, säger Mikael Rydell.

Vågar du till och med sträcka dig så långt att pandemin skulle kunna bli en "vinst" för branschen på lång sikt?

– Jag skulle inte vilja uttrycka mig så i samband med en pandemi. Det är ju en katastrof för alla. Däremot är ju vi förskonade och lyckligt lottade jämfört med många andra företag som har det betydligt tuffare.

Anton Rimstedt


PÅ STARTSIDAN JUST NU