Samarbete ger läxhjälp till hundra elever
Av Susanne Hasselqvist
MJÖLBY Nästan hundra Mjölbybarn får läxhjälp varje vecka på Blåklintskolan. Det är företag, myndigheter, skola, frivilliga och Stadsmissionen som tillsammans står för finansiering, lokaler och läxhjälpare.
Läxhjälpare
Husan Abdurakhimov och Sobir Nurdiniy har själva gått på Blåklintskolan. Nu är de läxhjälpare och fritidsledare och vill vara de lärare som de själva hade önskat sig en gång. Foto: Susanne Hasselqvist
Eleverna är nöjda, intresset är stort. På tisdagarna kommer mellanstadiebarnen och på onsdagarna är det högstadiets tur. De får mellis och det finns gott om vuxna som kan hjälpa till med både matte, engelska, svenska och de andra skolämnena. På loven erbjuds eleverna fritidsaktiviteter och efter nian är det tänkt att de ska få hjälp till sommarjobb.
– Att både kommunen, företagen och civilsamhället deltar i samarbetet betyder att vi kan göra varaktig skillnad på riktigt, säger Lasse Fredriksson som är företagsansvarig på Stadsmissionen.
Det var Toyota Material Handling som uppmärksammade Östergötlands Stadsmission på efterfrågan av den här typen av verksamhet i Mjölby, säger Oscar Orlenius som är verksamhetsområdeschef på Stadsmissionen. Det är också Toyota som tillsammans med Mjölbyföretaget Plåtmodul sponsrar läxhjälpen, och båda företagen ser insatserna som mycket viktiga.
– Vi har en tradition av att bidra till samhället vi verkar i, säger Margaretha Langueville från Toyota. Vi har jobbat länge med sponsring, till exempel av idrottsföreningar, men det här är något helt annat.
Josefin Sjölund från Plåtmodul förklarar att företagets uttalade mål är ett mänskligare samhälle.
– Det är viktigt att se utmaningarna som finns i närområdet, säger Maria Brozén från samma företag, och att arbeta med stöd i skolorna känns helt rätt.
Flera av läxhjälparna har själva gått på Blåklintskolan en gång i tiden. Husan Abdurakhimov och Sobir Nurdiniy är två av dem.
– Det är intressant att få prova nya grejer, säger Husan som nu läser biomedicin på universitetet i Linköping. Nyss var jag elev och nu vill jag vara den lärare som vi hade velat ha i skolan!
Hur är den läraren?– Pigg, visar energi. Lyssnar och pratar personligt, skapar kontakt med eleverna.
– Läraren ska väcka intresse för ämnena så att eleverna VILL lära sig, inte bara för att klara proven, säger Sobir.
Stadsmissionen har både timanställda läxhjälpare och volontärer. Alla har fått en kort utbildning som är framtagen av organisationen Drivkraft för att fler elever ska klara skolan, få inspiration för framtiden, utvecklas och få nya vänner.
– Eleverna har förstås olika stort behov av läxhjälp, säger Nina Cervin som är lärare på Blåklintskolan och ansvarig för läxhjälpen på mellanstadiet. En del behöver mycket hjälp och i ett vanligt klassrum finns kanske inte den tiden. Andra elever vill helt enkelt höja sina betyg.
Gun-Inger Andersson, ordförande i utbildningsnämnden i Mjölby, är glad över satsningen.
– Vi har för låga skolresultat i kommunen, konstaterar hon, och det ska bli roligt att se hur de påverkas av detta. En pluseffekt är förstås att näringslivet och skolverksamheten möts. Skolan är viktig i varje barns utveckling till ett framtida jobb.
Och Toyota ser nya möjligheter i framtiden.
– Det handlar bara om finansiering än så länge, men det finns mer att utveckla, säger Margareta Langueville. Våra anställda skulle kanske kunna hjälpa till som läxhjälpare och eleverna skulle kunna besöka företaget.
SUSANNE HASSELQVIST