Klik venligst
MJÖLBY 2020-4-15 KL. 12:02

Camilla vill få sina elever att ta pauser

Av Carolina Fransson

MJÖLBY. Gymnasiestudier på distans på Kungshögaskolan i Mjölby innebär mer skriftliga inlämningar och därmed mer tid framför datorn för elever och lärare. Läraren Camilla Byrsjö, som undervisar i svenska, tyska och kommunikation, har tagit hjälp av sina yogakunskaper för att få eleverna att göra pauser som gör att de motverkar stela muskler och orkar hålla energin uppe hela dagarna.

Camilla vill få sina elever att ta pauser
Vid en paus kan man sträcka på sig såhär, berättar Camilla Byrsjö. Foto: Carolina Fransson

Hon har spelat in några kortare filmer om stretchning och avslappning som hon lagt upp på skolans interna hemsida.
– Det handlar om att ta en paus och få i gång cirkulationen i framförallt axlar, nacke och skuldror. Jag fick idén om att lägga upp filmerna efter att några av mina kollegor sagt att de fått ont efter att ha krupit i hop och suttit på ett visst sätt framför datorn när de fjärrundervisat. Jag tänkte att eleverna har säkert inte bättre arbetsställningar hemma och då är pauser viktiga, förklarar hon.

Camilla är yogainstuktör på fritiden och håller på mycket med mindfullness. Under höstterminen 2019 ordnade skolan en må bra-dag där hon bland annat hade övningar som hjälpte eleverna att slappna av. Redan innan krisen bröt ut talade hon om med sina elever om vikten av pauser under studierna.
– Nu när vi har distansundervisning med mer skriftliga uppgifter har vi märkt att det skapat mer stress och elever kan också oroa sig när de hör mycket om covid-19. Då kan det också vara bra med avslappning, tror jag. Jag brukar rekommendera att man tar en paus var 20:e minut där man rör lite på axlarna, säger hon.

Att arbeta som lärare i den digitala omställning som gymnasiskolan nu gått igenom beskriver hon lite som att bli lärare på nytt.
– Man får förbereda lektionerna på ett annat sätt och man får tänka till lite när man inte har de här direkta mötena med eleverna. Det är inte bra med bara skriftliga uppgifter heller. Vissa saker kräver att eleverna interagerar med varandra och då har jag planerat så att eleverna kan träffas i små grupper och att de kan interagera, bolla och diskutera uppgifter i den digitala plattformen Meet som vi använder, säger hon.



Camillas konkreta paustips:
Pausa ofta- gärna några gånger per timme. Du blir lugn och får mer energi på samma gång. När muskler och hjärna får möjlighet att slappna av är det lättare att koncentrera sig och plugga vidare. Det är svårare att lära sig något nytt när man är spänd eller stressad. En paus behöver inte handla om att man avbryter det man gör genom att gå och göra något annat. Det kan handla om att vid en paus sträcka på sig, vid en annan paus blunda en stund, vid en tredje röra på axlar och skuldror och vid en fjärde ta några djupa andetag - träna på att bara vara - och följa andetaget.

PÅ STARTSIDAN JUST NU