Klik venligst
EXTRAMATERIAL 2022-12-6 KL. 17:00

En av fyra svenskar vill radera sig själva från internet

Av Thomas Edgren

Trots att de flesta svenskar använder internet skulle över en fjärdedel radera sig själva om de hade kunnat. Det visar en ny undersökning från cybersäkerhetsföretaget NordVPN. För många är anledningen att man känner sig utnyttjad av företag som använder personliga data för egen vinning.

En av fyra svenskar vill radera sig själva från internet
Några framträdande resultat från internetundersökningen. Bild: NordVPN

Många svenskar ser fördelar med en lägre närvaro online. Det visar en ny undersökning utförd av Cint på uppdrag av NordVPN. Hela 26 procent skulle vilja radera sig själva helt från internet. Nästan hälften uppger att det är på grund av att man känner sig utnyttjad när företag använder ens personliga information. Vidare svarar 33 procent att de inte litar på internet och 27 procent att de är oroliga för att bli hackade.

- Det är ett växande antal människor som oroar sig för att personliga data ska hamna i fel händer och många ser fördelar med att ta bort sig själva helt. Samtidigt måste man fråga sig om det över huvud taget är möjligt att radera sig själv från internet i den digitala värld vi lever i. Även om viss information går att ta bort finns det andra sätt att öka sin säkerhet online. Att använda mer avancerade lösenord, pålitliga cybersäkerhetsverktyg och att ha en allmän medvetenhet om vilka faror som finns gör att man lättare kan skydda sin information, säger Daniel Markuson, expert på digital integritet på NordVPN.

När det kommer till vilken typ av information som man helst vill få bort svarar nästan hälften av svenskarna att personlig finansiell information är det som de helst vill radera. Även gamla dejtingprofiler och sociala mediekonton är vanligt att vilja få bort då 22 procent uppger detta. Ungefär en femtedel uppger även att pinsamma ögonblick och mindre smickrande bilder är något de vill radera från internet.


FAKTA

Undersökningen gjordes på uppdrag av NordVPN och genomfördes av det externa företaget Cint i maj 2022. Undersökningens målgrupp var invånare i Frankrike, Storbritannien, Kanada, Australien, Tyskland, Spanien, Nederländerna, Sverige, Polen, Japan, och Sydkorea i åldern 18+ och urvalet togs från nationella internetanvändare. Kvoter sattes på ålder, kön och bostadsort. Totalt undersöktes 10 800 personer, bestående av 800 personer från Spanien och 1 000 personer från respektive av de återstående länderna.


PÅ STARTSIDAN JUST NU