Klik venligst
MJÖLBY 2020-5-29 KL. 07:00

Allt fler klagar på nedskräpning i naturen

Av Carolina Fransson

MJÖLBY. Just nu rör sig fler ute i naturen. På Mjölby kommun har man fått in mer synpunkter i sitt synpunkts- och felanmälningssystem, vilket man tror kan ha koppling till att fler är ute och ser skräp och sådant som är trasigt.

Allt fler klagar på nedskräpning i naturen
En läsare, som ofta är ute och går i skogen mellan Mjölby golfbana och Mc Donalds, uppmärksammade nedskräpning där. Foto: Privat

En läsare, som ofta är ute och går i skogen mellan Mjölby golfbana och Mc Donalds, uppmärksammade nedskräpning där. Det har nu plockats bort. I kommunens synpunkts- och felanmälningssystem får man också sedan en tid tillbaka in fler synpunkter.

– Vi tror att det beror på ett ökat besöksantal. Vi har märkt ett ökat besöksantal i våra parker och på våra vandringsleder exempelvis, säger Matilda Johansson på service- och teknikförvaltningen.
– Att vi får in fler synpunkter och felanmälningar ser vi som något positivt. Då kan vi åtgärda bristerna snabbare - som att laga den trasiga gungan på en lekplats, ta bort ett träd som ligger över en vandringsled eller sanera klotter i en tunnel. Vi är tacksamma att vi kan hjälpas åt att hitta de fel och brister som behöver åtgärdas i miljön runt omkring oss, säger hon.

Vad gör kommunen för att motverka nedskräpning?
– Kommunen tillhandahåller papperskorgar och hundlatriner på strategiska platser där vi ser att det är högt besöksantal. Vi har också nya smarta papperskorgar som vi nu ska testa på fyra ställen i Mjölby. Städning sker kontinuerligt i park- och i övriga stadsmiljön. Vi tar hjälp av föreningar när det gäller att plocka skräp i några av våra vägdiken vilket sker ett par gånger på vårkanten, säger hon.
– För att minska nedskräpningen gäller det att hålla övrig miljö ren och fräsch. När det gäller klotter och sanering har vi en ambition att det ska vara sanerat på 24 timmar på vardagarna. Så snart vi får kännedom om klotter, antingen om de anställda ser klotter som de kan rapportera in om eller om vi får reda på det från allmänheten så är vi snabba på att sanera det, säger hon.

Ungefär hur mycket klagomål får ni in om nedskräpning i kommunen/månad?
– Det varierar och jag kan bara se de klagomål som kommer in till vår synpunkts- och felanmälningssystem. Det kommer in en del direkt till driften via telefon och/eller kanske via någon annan förvaltning, vilket gör det svårt att veta hur totalen ser ut. I systemet fick vi under mars och april in sju stycken synpunkter som handlade just om nedskräpning.

Är nedskräpning ett problem i Mjölby eller är kommuninvånarna generellt sett bra på att plocka upp efter sig?
– Det går i perioder och beror helt på vart man är i kommunen, men jag tycker att kommuninvånarna är duktiga generellt, men kan bli ännu bättre, säger hon.

PÅ STARTSIDAN JUST NU