Klik venligst
MOTALA 2024-3-7 KL. 06:00

Ljusstakar framgång för UF-företag

MOTALA Trendig heminredning. Miljötänk. Och två företagare som trivs ihop. Det har gjort ReBrights ljusstakar till en försäljningssuccé och Lovisa Hörnells och Evelina Erikssons UF-företag framgångsrikt och prisbelönat.

Ljusstakar framgång för UF-företag
Evelina Erikssons och Lovisa Hörnells UF-företag har blivit framgångsrikt och prisbelönat. Foto: ReBright

De vann ”Årets Affärsplan” bland alla UF-företag i Östergötland och tävlar nu nationellt med chans att ta sig till SM. De blev till exempel ”månadens UF-företag” i november förra året bland Motalas gymnasieskolor, eftersom de vann ”bästa affärsplan”. De kom tvåa i Motalanästet, då åtta UF-företag från kommunen tävlade om ”bästa företagspresentation”. Och så blev de ”månadens UF-företag” i december också, då för bästa företagspresentation.
– Vi två har samma mål och ambitioner, säger de båda. Det är viktigt.
De har sett bästa vänner starta företag ihop, och efteråt är de inte bästa vänner längre.
– Bättre att göra som vi som inte var nära vänner innan vi startade. Men vi tänker lika och jobbar bra ihop.
Lovisa och Evelina funderade över sin företagsidé och bestämde sig för att utgå från två trender: heminredning och miljötänk. Lovisa kollade på nätet och hittade en idé som verkade intressant. Efter en marknadsundersökning bland skolkamrater, släkt och vänner var saken klar: begagnade assietter från en second hand-butik skulle sprayas med sandfärg och förses med en ljushållare. De har sedan utvecklat sin produkt och just nu säljer de en ljusstake som inte sprayas alls och därmed blir ännu bättre för miljön.
– Vi räknade med att vi skulle sälja 42 ljusstakar under UF-året, från september till maj, säger Lovisa. Men redan vid första tillfället sålde vi 22 stycken, och nu har vi sålt ungefär 90.
– Många äldre är intresserade, säger Evelina. Det är också uppskattat att tio procent av vår vinst går till Barncancerfonden, liksom att vi arbetar mot FN:s globala mål nummer tolv, hållbar konsumtion och produktion.

Hur många ljusstakar kommer ni att sälja totalt?
– Jättesvårt att säga, säger Lovisa. Nu försöker vi sälja in ljusstakarna till stora företag och då kan det ju bli riktigt många. Det är bra presenter.
Evelina och Lovisa läser ekonomi på Platengymnasiet och de funderar allvarligt på att skapa ett bolag efter UF-året. Kanske kan de utveckla produkten med fler färger, och kanske utöka sortimentet också.
– Vi har fått goda kunskaper om företagande, säger de. Och vi har insett att vi säljer mer på mässor och så, det personliga mötet ger mycket mer än att sälja på sociala medier.

SUSANNE HASSELQVIST


PÅ STARTSIDAN JUST NU