Klik venligst
ÖSTERGÖTLAND 2021-2-21 KL. 08:33

”Bort med p-platserna – så får centrum nytt liv”

Av Per Carlsson

MOTALA. – Motala centrum förstördes i mitten av 1970-talet, när Konsumhuset med p-platser på taket byggdes.
Det säger Joachim Kuylenstierna, fastighetsägare som vill byta parkeringsdäcket mot bostäder och åter se ett levande centrum.

”Bort med p-platserna – så får centrum nytt liv”
Ett centrum fritt från parkeringsytor för bilar skulle leda till ett mera levande centrum, tror Joachim Kuylenstierna, tillförordnad vd för Point Properties, ägare till Gallerian. Foto: Per Carlsson

– Det finns städer som växer och fungerar, där centrum har ett liv – för där är inte bilen i fokus, säger Joachim Kuylenstierna, tillförordnad vd för Point Properties, som tagit över Gallerian i Motala.
Han vill ha bort parkeringarna från centrum. Han nämner Helsingborg, med en livlig gågata där affärsverksamheten blomstrar.
– Där är det ett helsike att parkera. Det går inte. Den som är bilburen måste ställa i från sig bilen nere vid hamnen och sedan gå upp till city. Varför är Drottningatan i Stockholm Sveriges kanske mest levande gata? Där finns inga möjligheter att parkera. Alla går.
Så kan och bör Motala fungera också, menar han.
– Nere vid hamnen kan man ställa bilen och sedan promenera genom den vackra, men i dag ganska döda Stadsparken upp till centrum. Då passerar man och går in i småbutiker, kaféer, restauranger och man får en levande stad, som den var förr, fram till cirka 1974. Ungefär då dödade bilen centrum.

MOTALA ÄR EN stad där parkeringsfrågan sitter i ryggmärgen på folk.
– Ja, den gör ju det, och det förstår jag. Men vi sticker ut hakan, vi kommer och vill bygga bostäder i en stad där ingen vill vara.
Med det tillspetsade uttalandet menar han inget nedsättande, försäkrar han, men jämfört med större städer, som Linköping, är Motala inte den hetaste marknaden för nyetableringar av den kalibern som hans företag vill satsa på.
– Är 18 parkerade bilar viktigare än 200 bostäder? frågar han retoriskt med ett skratt.

OCH INNERSTADSHANDLARNAS argument att p-platser i stan är nödvändig för affärerna?
– Nej. P-platser i city ger inget annat än bilar – som står. Det är tvärtom: den som ställt bilen i utkanten knallar in till centrum, fikar och shoppar i timmar. Sådant hör ju till det vi alla gillar, åtminstone i normala tider.
Joachim Kuylenstierna påpekar att hela Motala centrum är mindre än Ikeaområdet i Linköping. När man beger sig dit parkerar man bilen och går till den avdelning i varuhuset som man siktar på. Då går man en längre sträcka än vad man kan gå i Motala centrum.
– Det finns undersökningar som visar att en Ikeakund har en budget på 800 kronor när han går in där. Men när kunden kommer ut har han handlat för 1 800 kronor. Så fungerar centrumhandeln också.

KUYLENSTJERNA ÄR medveten om att kommunen gör en parkeringsutredning.
– Jag vet egentligen inget om den men tror att man fokuserar fel, jag anser att man borde göra en utredning som inte fokuserar på plats för bilen, utan på människan och hur många som har gångavstånd till centrum.
Motala är ju dessutom Cykelstaden, påpekar han.
– En sådan stad ska inte ha en parkeringsutredning.
Point Properties förväntas få bygglov för bostäderna på Gallerians tak i oktober.
– Om det projektet blir bra vill vi satsa vidare. Vi vill bygga på mark som redan är ’förstörd’ alltså tagen i anspråk för länge sedan. Gärna bygga bort parkeringsdäck. Och bidra till att Motala får tillbaka en levande innerstad.


Antalet tomma butikslokaler i Motala centrum ökar ständigt. Foto: Per Carlsson



Joachim Kuylenstierna Foto: Torleif Svensson


PÅ STARTSIDAN JUST NU