Klik venligst
MJÖLBY 2020-12-7 KL. 21:50

Kommunen ska belysa butikers coronaanpassade verksamhet

Av Anton Rimstedt

MJÖLBY. För att underlätta för de lokala företagen och butikerna att nå ut med hur de coronaanpassar sina verksamheter har Mjölby kommun lanserat ett formulär på sin hemsida. I formuläret kan lokala näringsidkare fylla i hur de jobbar med särskilda lösningar i pandemitid.

Kommunen ska belysa butikers coronaanpassade verksamhet
Mjölby stadskärna. Foto: Carolina Fransson.

MJÖLBY. För att underlätta för de lokala företagen och butikerna att nå ut med hur de coronaanpassar sina verksamheter har Mjölby kommun lanserat ett formulär på sin hemsida. I formuläret kan lokala näringsidkare fylla i hur de jobbar med särskilda lösningar i pandemitid.

Sedan kommer kommunen samla informationen från alla företag som har fyllt i formuläret och presentera det för kommuninvånarna på ett och samma ställe på kommunens sajt.

Det fungerar så att företagarna i kommunen själva kan gå in och registrera vad just de gör för att minska risken för kunder/gäster när de köper deras tjänster eller varor. Det kan till exempel vara att man erbjuder hemkörning, eller något annat som minskar risken för att kunder ska bli smittade av coronaviruset.

– Jag vet att många butiker gör otroligt mycket för att man ska kunna handla tjänster och varor av dem utan att det ska finnas någon större risk att man blir smittad, säger Mjölby kommuns näringslivsutvecklare Jonny Bertholdsson, som är initiativtagare.

– Jag satt och letade lite information på nätet, bland annat vad det fanns för restauranger som kör ut mat och jag tyckte det var lite svårt att hitta. Och så fick jag se Jockes Alpins facebooksida, där han presenterade vad de gör med extra öppettider, möjligheten till att handla ensam i butiken och så vidare. Och jag tyckte den informationen var fantastiskt bra, säger Jonny Bertholdsson och fortsätter:

– Då tänkte jag att man borde samla all sån information från företag på ett ställe. Det blev till ett formulär på Mjölby kommuns hemsida. När vi har fått in tillräckligt med information där så kommer vi lägga ut det på ett samlat ställe.

Även om det finns besläktade lösningar i andra kommuner har inte Jonny Bertholdsson sett just den här lösningen någon annnanstans, utan det var just Jockes Alpins facebookinformation som sådde ett frö hos Jonny Bertholdsson.
– Det har börjat trilla in i det här formuläret, det är ett tjugotal som har fyllt i det (i skrivande stund, 1 december, red.anm.) Och om allt går som det ska så ska vi lansera det första imorgon (2 december). Då kommer man kunna gå in på kommunens hemsida och titta hur olika företag gör, säger Jonny Bertholdsson.

Kommer det här göra en faktisk ekonomisk skillnad för företagen i kommunen?

– Jag hoppas ju det. Sedan kommer det nog inte göra en jätteskillnad, men förhoppningen är att man som medborgare ser möjligheterna som finns till att handla lokalt.

Anton Rimstedt

PÅ STARTSIDAN JUST NU