Klik venligst
EXTRAMATERIAL 2021-9-15 KL. 16:15

VW tar nästa steg mot att utveckla battericeller

Av Thomas Edgren

Volkswagen Group Components öppnade i veckan ett av de mest moderna laboratorierna för battericellsforskning och utveckling i Europa i Salzgitter. Därmed utökar företaget sin expertis inom batteriteknik ytterligare och tar nästa steg mot att utveckla och producera egna battericeller för e-mobilitet.

VW tar nästa steg mot att utveckla battericeller
Thomas Schmall och Frank Blome inviger de nya battercellslaboratorierna vid Center of Excellence i Salzgitter. Foto: Volkswagen Group

Från 2025 och framåt är Volkswagens standardbatteri (unified cell) planerat att rulla från produktionslinjen i Salzgitter. I framtiden kommer cirka 250 experter att bedriva forskning inom områdena battericellsutveckling, analys och testning i totalt fyra laboratorier. Volkswagen investerar cirka 70 miljoner euro i anläggningarna.

Visar hur omställningen kan lyckas
– Med de nya moderna laboratorierna utökar vi utvecklingen, processerna och produktionsexpertisen ytterligare för battericellen – elbilarnas hjärta. Volkswagens Salzgitter-anläggning visar hur omställningen av den tyska bilindustrin från konventionella drivsystem till e-mobilitet kan lyckas. Vi attraherar spetsforskare och som branschpionjärer skapar vi morgondagens jobb, säger Thomas Schmall, ledamot i koncernledningen med ansvar för teknologi på Volkswagen AG och VD för Volkswagen Group Components.

Sex batterifabriker år 2025
Det nya standardbatteriet för volymsegmentet är planerat att rulla från produktionslinjen vid gigafabriken i Salzgitter från 2025. År 2030 planerar Volkswagen-koncernen att driva sex battericellsfabriker i Europa, tillsammans med partners, med en produktionskapacitet på 240 GWh. Framöver kommer celler med en årlig kapacitet på 40 GWh att produceras i Salzgitter. Det nya standardbatteriet förväntas ge synergieffekter och minska batterikostnaderna med upp till 50 procent.

Unikt svepelektronikmikroskop
Spetsteknologi används för att ta battericellerna genom processen. Salzgitter har ett av världens få svepelektronmikroskop för att detektera litium. Det finns även ett högautomatiserat testfält för att testa cellernas prestanda och tecken på åldrande under snabbladdning och urladdning. Testet inkluderar celler som kan laddas från 5- 80 procents batterikapacitet inom 12 minuter.
I miljö- och säkerhetslaboratoriet utsätts celler för uthållighetstester i sex speciella kammare och utsätts till exempel för elektriska, termiska eller mekaniska påfrestningar. Nya testmetoder utforskas också här.
Vid det elektriska testfältet mäts laboratorie- och serieceller i alla format och effektklasser elektriskt.

Nya innovationer i Salzgitter
– I framtiden kommer innovationer för dagens och morgondagens battericeller att skapas i Salzgitter. Utrustningen gör de nya laboratorierna till en av de mest moderna anläggningarna för battericellsforskning i Europa, säger Frank Blome, chef för affärsenheten battericeller och batterisystem.

Källa: Volkswagen Group


PÅ STARTSIDAN JUST NU